پکیج

علت گرم نشدن آب پکیج ایران رادیاتور

گرم نشدن آب پکیج ایران رادیاتور

علت گرم نشدن آب پکیج ایران رادیاتور باید توسط کارشناس خبره بررسی شود. پکیج های ایران رادیاتور از سیستم های گرمایشی پرکاربرد در ساختمان ها هستند که در صورت بروز مشکل گرم کردن آب، گرمای فضای داخلی ساختمان و دسترسی به آب گرم مصرفی با اختلال مواجه می شود. برخی از این مشکلات ساده هستند که با داشتن اطلاعات کافی می توانید شخصا آن را برطرف کنید. اما گاهی رفع این مشکل کاملا تخصصی است و نیاز به مهارت دارد. در چنین مواردی توصیه می شود از یک متخصص کمک بگیرید تا مشکل به صورت اصولی رفع شود و از خرابی بیشتر دستگاه پیشگیری شود.

خراب شدن فلوسوئیچ، فلومتر یا فلورگلاتور

فلوسوئیچ، فلومتر یا فلورگلاتور قطعه ای در پکیج است که وجود جریان آب ورودی را به برد دستگاه اطلاع می دهد. این قطعه با باز شدن شیر آب گرم مصرفی  فعال می شود و عملکرد آن نیز به این صورت است که زمانی که شیر آب گرم را باز می کنید، جریان آب توربین داخل فلورگلاتور را می‌چرخاند و به برد پکیج اعلام می‌کند که آب گرم باز شده است. برد نیز  فرمان گرم کردن آب مصرفی را به قطعات  می دهد. در صورت خرابی فلوسوئیچ یا فلومتر این فرمان به‌ درستی به برد انتقال پیدا نمی‌کند و برد نیز فرمان گرم کردن آب را به سایر قطعات نمی‌دهد و به طور کل پکیج متوجه باز شدن آب گرم نخواهد شد.

روش عیب یابی فلوسوئیچ و فلومتر پکیج

دقت داشته باشید که با قرار دادن پکیج در حالت زمستانه امکان اشتباه جهت عیب یابی فلوسوئیچ و فلومتر دستگاه بیشتر می شود. همچنین ورود آب سرد باید به فلوسوییچ یا فلومتر متصل شده باشد. نکته اینجاست که در صورت خرابی فلوسوئیچ یا فلومتر، دستگاه پکیج هیچ گونه خطایی گزارش نمیدهد و شما میتوانید با  تست ساده زیر عیب یابی را انجام دهید:

  • برای تست فلوسوئیچ پکیج، پکیج را در حالت تابستانهقرار داده و سپس شیر آب گرم مصرفی را باز کنید. اگر پکیج  شروع به کار کرد نشان دهنده سالم بودن فلوسوئیچ است. ولی اگر پکیج در حالت استند بای  ماند نشان دهنده خرابی فلوسوئیچ است.
  • همچنین اگر در حالت تابستانه بدون اینکه شیر آب گرم را باز کنیم پکیج شروع به کار کند باز هم از نشانه های خرابی فلوسوئیچ است.

خرابی شیر موتوری یا مغزی محرک شیر موتوری

خرابی شیرموتور یا مغزی محرک شیرموتوری می تواند از دلایل گرم نشدن آب پکیج باشد. شیر موتوری که در پکیج های دو مبدله تعبیه شده، وظیفه تعویض آب را برعهده دارد. در صورت معیوب بودن این قطعه، پکیج یا در حالت آب مصرفی و یا رادیاتور کار می کند.

روش عیب یابی شیرموتوری پکیج

برای عیب یابی شیرموتوری، پکیج را در حالت تابستانه قرار دهید و شیر آب گرم را باز کنید. اگر به جای گرم شدن آب مصرفی، رادیاتورها گرم شوند در این حالت شیر موتوری یا مغزی آن خراب است. همچنین می توانید با لمس شلنگ رفت رادیاتور در زیر پکیج از معیوب بودن شیر موتوری اطمینان حاصل کنید. به این صورت که اگر شلنگ رفت به جای شلنگ مصرفی داغ بود به این نتیجه میرسیم که آب  توسط مشعل پکیج گرم شده و به جای شیرهای مصرفی  به سمت رادیاتورها در جریان است و با باز کردن آب گرم مصرفی، رادیاتورها گرم می شوند.

خرابی سنسور NTC

سنسور NTC یک سنسور دمایی است که وظیفه آن اندازه گیری دمای آب خروجی و ارسال اطلاعات دما به برد پکیج برای روشن یا خاموش کردن شعله می باشد. اگر این قطعه خراب باشد، ممکن است دمای اشتباه به برد پکیج ارسال شود و پکیج با در نظر گرفتن اینکه آب گرم است و نیازی به گرمایش ندارد، شعله را خاموش می کند.

علائم خرابی سنسور NTCدر پکیج دیواری

نشانه های زیر از علائم خرابی سنسور دمایی است:

  • پیغام خطای NTC
  • سرد و گرم شدن بیش از حد آب مصرفی و رادیاتورها
  • روشن نشدن سیستم
  • بی‌صدا شدن پکیج
  • روشن و خاموش شدن مداوم پکیج
  • دمای پکیج به شدت بالاست.

بعد از مشاهده علائم بالا سنسور دمایی را از پکیج جدا کرده  و سپس  قسمت حساس سنسور را در آب سرد قرار دهید تا خنک شود. در دمای معمولی مقاومت بین دو پایه این سنسور باید 10 کیلو بر اساس اهم متر مقاومت داشته باشد. اگر این عدد خیلی بالاتر یا پایین‌تر از عدد 10 بود، نشان‌دهنده خرابی سنسور دما است و باید اقدام به تعویض سنسور دمای پکیج کنید.

پایین بودن فشار پکیج

فشار کمتر از 1 باعث سرد شدن آب پکیج می شود و گاها کمبود فشار مانع روشن شدن دستگاه می شود. برای رفع مشکل کم بودن فشار پکیج، شیر پرکن زیر آن را باز کنید تا عقربه فشار از عدد 1 عبور کند. بهترین حالت این است که فشار را روی 1.5 تنظیم کنید.

خرابی هواگیر یا ایرونیت پکیج

یکی از دلایل گرم نشدن آب پکیج، خرابی ایرونیت پکیج است. همچنین معیوب بودن پمپ پکیج هم از دلایل گردش هوا در پکیج است. با وجود هوا در سیستم، آب به طور صحیح در مدار جریان پیدا نمی کند که همین شرایط باعث به جوش آمدن پکیج  شده و آب پکیج گرم  نمی شود.

تست خرابی هواگیری پکیج

تست هواگیری پکیج کار ساده ای است وخودتان به صورت دستی می توانید انجام دهید. همچنین می توانید از راهنمایی های متخصصان تجهیز شوفاژ  برای هواگیری صحیح پکیج استفاده کنید. با روش زیر هواگیری پکیج را انجام دهید:

  1. پکیج را خاموش کرده و با آچار مخصوص هواگیری، پیچ هواگیری رادیاتور را باز کنید تا هوای اضافه خارج شود.
  2. بعد از خروج هوای اضافه، پیچ های رادیاتور را ببندید.
  3. در نهایت با تنظیم فشار پکیج روی 1.5 پکیج را روشن کنید.

اگر که شیر هواگیری شما سالم باشد دستگاه بدون هیچ مشکلی کار می کند. با این تست خرابی هواگیری پکیج می توانید متوجه شوید که دستگاهتان سالم است یا خیر.

گرم نشدن آب پکیج ایران رادیاتور به دلیل کم بودن مشعل پکیج

کم یا زیاد بودن شعله پکیج باعث اختلال در عملکرد پکیج می شود. اگر میزان شعله بیش از حد باشد، دستگاه ارور دمای بیش از حد مبدل را می دهد و در صورت کم بودن میزان شعله ارور عدم تشکیل شعله بر روی پنل دستگاه نمایان می شود. کم بودن میزان شعله  از دلایل گرم نشدن آب پکیج است. چنانچه با  کد خطایی مبنی بر کم بودن میزان شعله در پکیج مواجه شدید، می توانید با روش زیر شعله پکیج را بیشتر کنید.

تنظیم شعله پکیج

برای تنظیم شعله، پکیج را در حالت تابستانه قرارداده و دمای دستگاه را بر روی حالت ماکزیمم قرار دهید. در این حالت شعله پکیج در بلندترین حالت ارتفاع خود روشن می شود. سپس یکی از شیرهای آب گرم مصرفی در ساختمان را باز کنید. در حالت استاندارد  ارتفاع شعله باید به اندازه دو سوم ارتفاع محفظه احتراق باشد. اگر ارتفاع شعله کمتر یا بیشتر از دو سوم ارتفاع محفظه احتراق باشد، یعنی شعله نیاز به تنظیم دارد. در ادامه شیلنگ ماژوله را از دستگاه جدا کرده و یکی از فیش های شیر ماژوله را بکشید. توجه داشته باشید که در دو طرف شیر ماژوله  برق 24 ولتی وجود دارد، به همین دلیل اتصال سر فیش ماژوله به بدنه پکیج یا اتصال دو سر فیش ماژوله به یکدیگر باعث جرقه زدن و سوختن برد پکیج می شود. برای اینکه شعله را تنظیم کنید، کافیست پیچ  شیر ماژوله را با پیچ گوشتی ثابت نگه داشته و مهره برنجی را با آچار شل و سفت کنید. اگر مهره برنجی را به جهت عقربه های ساعت بچرخانید ارتفاع شعله بلند بیشتر می شود و چرخاندن مهره برنجی در جهت خلاف عقربه های ساعت ارتفاع شعله را کم تر می کند.

وجود رسوب در مبدل پکیج از دلایل گرم نشدن آب پکیج ایران رادیاتور است

یکی از دلایل گرم نشدن آب پکیج می تواند وجود رسوب در مخازن حرارتی و لوله های پکیج باشد. با گذشت زمان، لوله‌های پکیج ممکن است با  املاح آب پر شوند. رسوب گرفتگی با تنگ کردن مسیر آب باعث کاهش سرعت حرکت آب شده و جریان آهسته آب سرد شدن آن را در پی دارد. برای رفع این مشکل، باید لوله‌ها  با استفاده از محلول مناسب شست و شو داده شود. در صورت نیاز به رسوب گیری میتوانید با کارشناسان ما در تجهیز شوفاژ  تماس گرفته و از خدمات سرویسکاران متخصص این مجموعه بهره مند شوید.

علائم رسوب گرفتگی پکیج

شیر آب گرم را باز کنید اگربا وجود روشن بودن شعله های بالایی و پایینی پکیج، فشار آب کم و آب ولرم یا سرد بود از علائم رسوب گرفتگی پکیج است. افزایش فشار پکیج، سر و صدای پکیج، افت بازده حرارتی رادیاتورها و ارور 70 در پکیج ازدیگر نشانه های رسوب گرفتن پکیج است.

معیوب یا خراب بودن فنر بای پس

فنر بای پس قطعه ای مهم در پکیج است که در صورت بروز هرگونه اشکال در گردش آب، این فنر شروع به کار کرده و از آسیب احتمالی به پکیج و یا سوختن پمپ جلوگیری می کند. این فنر در برخی مواقع به دلیل استفاده زیاد، خراب شده و در حالت باز و یا نیمه باز قرار میگیرد، و به همین دلیل به جای گردش آب در مبدل اولیه و ثانویه در بای پس دور می زند، و اجازه گرم شدن به آب مصرفی را نمی دهد.

روش تشخیص علت خرابی فنر بای پس

یکی از علائمی که نشان می دهد فنر بای پس خراب است این است که با این که پکیج در حالت زمستانه روشن است، رادیاتورها گرمای کافی ندارد. همچنین اگر دمای مدار گرمایش خوب ولی دمای آب مصرفی کم باشد، این مسئله هم یکی از علائم خرابی آن به شمار می رود. می توانید برای تست خرابی فنر بای پس، مسیر بای پس را لمس کنید. اگر این مسیر دائما داغ باشد یعنی فنر بای پس مشکل دارد. در این حالت با تعویض فنر مشکل گرم نشدن آب پکیج ایران رادیاتور برطرف می شود.

خرابی برد پکیج

یکی دیگر از دلایل گرم نشدن آب پکیج ایران رادیاتور، خرابی یا سوختن برد پکیج است. از آن جا که برد  پکیج همانند مغز الکتریکی سیستم است، اگر برد دستگاه سوخته یا خراب شده باشد، ممکن است باعث شود که پکیج به درستی روشن نشود یا شعله را خاموش کند. در نتیجه آب گرم تولید نمی‌شود و آب سرد می‌ماند.

برد پکیج ایران رادیاتورروش تشخیص خرابی برد کنترل پکیج ایران رادیاتور

برخی از پکیج ها خرابی برد را با کدخطا در صفحه نمایش می دهند. در غیر اینصورت توسط متخصصین این زمینه قابل شناسایی است. برای تشخیص خرابی برد دستگاه، می‌توان پکیج را باز کرده و برد را مورد بازبینی قرار داد. اگر بوی سوختگی از برد بیاید یا قطعات آن آسیب دیده باشند، یعنی برد سوخته است.

خرابی پمپ پکیج

آب گرم تولید شده توسط پکیج، در لوله های کف و رادیاتورها جریان می یابد. بعد از انتقال حرارت آب به محیط اطراف، آب سرد می شود. این آب مجددا بایست به پکیج منتقل شده، گرم شود و در لوله ها جریان یابد. این چرخه توسط پمپ پکیج انجام می شود و از کاهش فشار آب در مدار گرمایش رادیاتورها جلوگیری می‌کند. پمپ معیوب، فشار آب ورودی به دستگاه را کاهش داده و موجب سرد شدن آب پکیج ایران رادیاتور می‌شود.

پمپ پکیجحل مشکل گرم نشدن آب پکیج ایران رادیاتور توسط تجهیزشوفاژ

در این مقاله از تجهیز شوفاژ به برخی از دلایل گرم نشدن آب در پکیج ایران رادیاتور پرداختیم. علاوه بر موارد ذکر شده گاهی اوقات عدم رعایت یک سری از نکات باعث گرم نشدن آب پکیج ایران رادیاتور می شود. طولانی بودن مسیر پکیج تا شیر مصرفی، باز کردن همزمان چند شیر آب مصرفی، کوپل بودن لوله کشی سرد و گرم، پایین بودن بیش از حد دمای آب ورودی به پکیج، افت فشار گاز ساختمان و … نیز می تواند از دلایل گرم نشدن آب پکیج باشد. چنانچه پکیج شما در گرم کردن آب دچار مشکل شد، می توانید برای تعمیر و سرویس با  متخصصان مجرب ما تماس بگیرید. همکاران ما با تجهیزات مورد نیاز به آدرس مورد نظر شما می آیند و پکیج را به خوبی بررسی و عیب یابی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *