رادیاتور

محاسبه تعداد پره رادیاتور شوفاژ بر اساس متراژ و مساحت

محاسبه تعداد پره رادیاتور

رادیاتورها از رایج ترین تجهیزات گرمایشی در خانه های مدرن امروزی هستند و رادیاتور پره ای یکی از پرکاربردترین آن ها است. یکی از مزایای رادیاتور پره ای  قابلیت کم و زیاد شدن پره ها  در صورت لزوم است. جنس پره های رادیاتور از آلومینیوم بوده و هدایتگری عالی برای گرما محسوب می شود. هر چقدر که تعداد پره‌های یک رادیاتور بیشتر باشد، میزان گرمایش رادیاتور نیز بیشتر خواهد بود. در صورتیکه به این نتیجه رسیدید که فضا به گرمای مطلوب نمی رسد یا محیط بیش از اندازه گرم می شود، می توانید با اضافه و یا کم کردن پره های رادیاتور مشکل را حل کنید. با افزایش تعداد پره‌ ها، رادیاتور قیمت بیشتری  خواهد شد. همچنین برای صرفه جویی انرژی و بازدهی لازم، محاسبه تعداد پره رادیاتور از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنابراین برای یک خرید هوشمندانه بهتر است قبل از انتخاب و خرید رادیاتور پره ای ابتدا با روش محاسبه ی تعداد پره های رادیاتور بر اساس متراژ آشنا شوید. در همین راستا می توانید سوالات خود را در زمینه ی  تعداد پره های رادیاتور از واحد فروش تجهیزشوفاژ بپرسید.

حال چگونه باید تعداد پره ها ی شوفاژ را محاسبه کنیم و آیا نسبت خاصی بین مساحت محیط و تعداد پره ها وجود دارد؟ قبل از پرداختن به این مساله سوال دیگری که مطرح می شود این است که آیا عواملی دیگری به غیر از مساحت و متراژ  می تواند در این مساله تاثیر گذار باشد؟

عوامل موثر در محاسبه تعداد پره‌ رادیاتور

محاسبه تعداد پره‌ شوفاژ به عوامل متعددی بستگی دارد، به‌ طوری‌ که اصلاً نمی‌توان به‌ راحتی تعداد پره‌های مشخصی را بدون درنظرگرفتن این عوامل که تعدادشان هم کم نیست، تعیین کرد. محیط‌هایی که دارای هدر رفت انرژی بالایی هستند، به تعداد پره های‌ رادیاتور بیشتری نیاز دارند. از جمله عوامل موثر بر این نسبت می‌توان به عوامل آب و هوایی و شرایط ساختاری ساختمان اشاره کرد.

شرایط ساختاری ساختمان

مصالح به کار رفته در ساختمان و موقعیت مکانی ساختمان در شرایط ساختاری ساختمان و در هدر رفت انرژی  تاثیرگذار هستند.

مصالح به کار رفته در ساختمان

ساختمان هایی که تعداد پنجره های بیشتری دارند و منافذ هدر رفت انرژی در آنها بیشتر است، مسلما برای گرم شدن به گرمای بیشتر و تعداد پره های رادیاتور بیشتری احتیاج دارند. همچنین نوع پنجره ها (دو جداره یا تک جداره) و اندازه شیشه می تواند در محاسبه ی تعداد پره های شوفاژ تاثیر گذار باشد. نوع دیوارها، جنس ساختمان، عایق بودن ساختمان، ضخامت دیوار ها و حتی رنگ دیوارها در هدر رفت انرژی تاثیرگذار هستند.

موقعیت مکانی ساختمان

واحدهای مسکونی روی پیلوت، طبقه آخر یا سه طرف باز در معرض وزش باد و سرمای بیشتری قرار می گیرند و احتمال نیاز به گرمای بیشتر افزایش پیدا می کند. همچنین با افزایش ارتفاع ساختمان، اتاق به گرمای بیشتری نیاز دارد. حتی مدت زمانی که اتاق‌ها در معرض گرمای خورشید قرار می‌گیرند و جهت تابش نور خورشید نیز در در محاسبه تعداد پره های رادیاتور تاثیرگذار است.

نکته: لازم به ذکر است که رادیاتور باید در مکانی قرار بگیرد که گرما را به طور یکسان توزیع کند تا اطمینان حاصل شود که هر گوشه فضا در زمان و دمای مشابه گرم می شود. بهترین محل نصب برای رادیاتور در هر مکان زیر پنجره است. زیرا هوای سرد ورودی را گرم کرده و در اتاق پخش می کند. در صورتی که این امکان وجود ندارد باید حتی‌المقدور در کنار دیوارهای سردتر نصب شوند.

شرایط آب و هوایی

شرایط آب و هوایی منطقه در تعیین تعداد پره های شوفاژ تاثیر گذار است. در مناطق سردسیر مسلما به گرمای بیشتر و به طبع رادیاتورهای با تعداد پره های بیشتری احتیاج است. مسلما یک خانه ی 100 متری در اردبیل نیاز به رادیاتور بزرگتری نسبت به یک خانه ی 100 متری در بندرعباس خواهد داشت. موارد ذکر شده در بالا در محاسبه تعداد پره های رادیاتور به صورت تقریبی  لحاظ می شوند. در ادامه ما به یک فرمول علمی برای محاسبه ی تعداد پره های رادیاتور نیاز داریم.

محاسبه تعداد پره رادیاتور فرمول محاسبه تعداد پره رادیاتور به ازای هر مترمربع

اولین قدم برای محاسبه تعداد پره رادیاتور یک محیط این است که  میزان انرژی گرمایشی مورد نیاز کل فضا یا همان بار گرمایی محیط را به دست بیاوریم. همان طور که در بالا ذکر شد بار گرمایی محیط به  پارامترهایی مانند نوع مصالح، شرایط آب و هوایی، موقعیت ساختمان، طبقه موردنظر، میزان پرت انرژی، تعداد نفرات ساکن و … بستگی دارد.

برای محاسبه بار گرمایی محیط، شناخت منطقه جغرافیایی هم اهمیت زیادی دارد. به طور کلی برای گرمایش طبقات پایین و بالای یک ساختمان در شرایط آب و هوایی معتدل مانند تهران و شیراز و اصفهان به ازای هر مترمربع 110 کیلوکالری و برای طبقات میانی به ازای هر مترمربع 90 کیلوکالری انرژی نیاز است.

بعد از محاسبه بار گرمایی محیط، باید عدد به دست آمده را بر ظرفیت حرارتی یک پره تقسیم کنید. دقت شود که گرمای هر پره براساس کیلو کالری بر ساعت باشد. ظرفیت حرارتی پره های هر رادیاتور در هر کارخانه متفاوت است و در کاتالوگ شرکت تولیدکننده رادیاتور معمولا نوشته شده است.

بصورت کلی از فرمول زیر برای محاسبه تعداد پره رادیاتور مورد نیاز استفاده می شود:

ظرفیت حرارتی هر پره ÷ بار گرمایی محیط= تعداد پره

مثال اول: برای محاسبه تعداد پره های رادیاتور طبقه ی اول روی پارکینگی با 75 مترمربع مساحت ابتدا بار گرمایی محیط را به دست می آوریم (فرض کنیم ساختمان در شرایط آب و هوایی معتدل قرار دارد):

محاسبه تعداد پره های رادیاتوراین مقدار را تقسیم بر مقدار ظرفیت پره رادیاتوری که قصد خرید آن را  داریم میکنیم. بطور مثال اگر پره ای با ظرفیت حرارتی  161  کیلوکالری بر ساعت را انتخاب  کنیم داریم:

محاسبه تعداد پره های رادیاتوربنابراین در این واحد 75 متری به 51 پره با ظرفیت 161 کیلوکالری نیاز است که با استفاده از همین فرمول می توان  تعداد پره های لازم برای سالن پذیرایی، اتاق و حمام را محاسبه نمود.

نکته مهم: درصورت وجود موارد زیر، ضرایب مشخص شده را در تعداد پره ها اعمال نمایید تا عدد نهایی بدست آید:

  • واحد مسکونی در مناطق سردسیر باشد: ۵%
  • عدم رعایت عایق حرارتی در ساختمان، نبود پنجره دوجداره و ساختمان های سه طرف باز: ۱۰%

مثال دوم: فرض کنید برای اتاق ۱۴ متری در یک واحد مسکونی روی پیلوت در منطقه جغرافیایی سردسیر کشور و بعلت نداشتن پنجره دوجداره میخواهیم مشخص کنیم چه تعداد پره برای تامین گرمای مطلوب اتاق در زمستان مورد نیاز است. ابتدا بار گرمایی محیط را به دست می آوریم:

110×14=1540 kcal

حال اگر این عدد را بر ظرفیت هر پره که قصد خرید آن را داریم (برای مثال 125 کیلوکالری بر ساعت) تقسیم کنیم داریم:

1540÷125≃12

در نهایت بخاطر وجود  موارد ۱، ۲  از نکته ی فوق ( منطقه جغرافیایی سردسیر و نداشتن پنجره دو جداره) تعداد پره را در  15 درصد ضرب می کنیم. درنتیجه تعداد 13-14 پره با ظرفیت 125 کیلوکالری جهت تامین گرمای مطلوب اتاق مناسب خواهد بود.

محاسبه آنلاین تعداد پره‌ رادیاتور

نرم‌افزارهای آنلاین بسیار زیادی به منظور محاسبه تعداد پره‌های رادیاتور با توجه به متراژ وجود دارند. اگر حوصله ی حساب و کتاب های ریاضی فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این سایت ها و واردکردن اطلاعاتی مانند متراژ ساختمان، انتخاب منطقه جغرافیایی، نوع ساختمان (اداری یا مسکونی) و …  تعداد پره های رادیاتور به ازای هر مترمربع را به طور تقریبی محاسبه نمایید.

دقت کنید که چون ظرفیت پره های هر رادیاتور متفاوت است، بنابراین محاسبه ی تعداد پره ها بدون وارد کردن اطلاعات ظرفیت هر پره در این نرم افزارها عددی تقریبی است و بهتر است از فرمول ذکر شده در بالا برای تعیین  تعداد پره های لازم استفاده نمایید.

تیم تخصصی ما در تجهیزشوفاژ تجربه وسیعی در زمینه  مشاوره و فروش سیستم های تهویه مطبوع دارد. می توانید قبل از هر اقدامی روی مشاوره فنی  کارشناسان ما در تجهیز شوفاژ  جهت تعیین دقیق تعداد پره های رادیاتور بر اساس متراژ حساب کنید.

محاسبه تعداد پره رادیاتور با برندهای مختلف

اما سوالی که اینجا مطرح می شود  این است که محاسبه ی پره های رادیاتور در تمامی برندها طبق محاسبات بالا یکسان است؟ و اگر رادیاتوری ساخت کشور دیگری باشد محاسبات به چه صورت خواهد بود؟ در پاسخ باید بگوییم که برندهای داخلی مانند ایران رادیاتور، بوتان و … طبق استانداردهای جهانی تولید شده اند و می توانید با در نظرگرفتن ظرفیت گرمایی هر پره  از برند داخلی و خارجی و با استفاده از  روش محاسباتی بالا تعداد پره های رادیاتور  را محاسبه نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله نحوه محاسبه تعداد پره های رادیاتور بر اساس متراژ را بررسی کردیم. همان طور که مشاهده کردید ابتدا میزان انرژی گرمایشی محیط (بار گرمایی محیط) را محاسبه کرده و سپس با مراجعه به کاتالوگ و مشاهده ظرفیت حرارت تولیدی هر پره، تعداد پره های لازم را تعیین کردیم. امروزه در ایران برند های  متنوعی  در زمینه ی تولید رادیاتور فعالیت می کنند که از بهترین برندهای رادیاتور در ایران می توان به برند ایران رادیاتور، بوتان، ایساتیس و لورچ  اشاره کرد که البته پیشنهاد ما خرید رادیاتورهای ایران رادیاتور  با  قیمت مناسب و توان گرمایشی بالا است. تجهیز شوفاژ نماینده فروش برند مطرح ایران رادیاتور در ایران است. می توانید با مراجعه به سایت تجهیز شوفاژ و مشاهده انواع  رادیاتورهای پره ای و پنلی ایران رادیاتور هرگونه سوال خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *