اسپلیت

کولر گازی بهتر است یا کولر آبی سلولزی؟

کولر گازی بهتر است یا کولر آبی سلولزی

قبل از خرید کولر، سوالات زیادی مانند اینکه گولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟ مطرح می شود. با توجه به اینکه دیدگاه های متفاوتی در این زمینه وجود دارد، گاها خریداران هنگام خرید سرگردان می شوند. در پاسخ به این سوال که کولر گازی بهتر است یا کولر آبی سلولزی؟ در این مقاله از تجهیز شوفاژ، ابتدا شرح حالی از انواع کولرهای آبی و گازی را بیان می کنیم و با ذکر معایب و مزایای هر کدام، قضاوت را بر عهده ی خودتان می گذاریم تا با در نظر گرفتن  شرایط خود گزینه ی ایده آل را انتخاب کنید.

کولرهای آبی با توجه به نوع پد به کار رفته در دو نوع کولر آبی پوشالی و کولر آبی سلولزی تولید می شوند که ابتدا به معرفی هر کدام از آنها می پردازیم.

کولر آبی پوشالی چیست؟

در کولرهای آبی پوشالی از پد پوشال که رشته هایی از جنس چوب می باشد، استفاده می شود. پد پوشال می تواند آب را در خود جذب کرده و زمانیکه موتور کولر روشن است، باد خنکی در محیط ایجاد شود.

در کولرهای آبی پوشالی، امکان عبور گرد و خاک و انتقال آلاینده ها به داخل فضا بیشتر است که یکی از معایب کولرهای آبی پوشالی می باشد. با این وجود توصیه می شود که سالیانه پوشال کولر را عوض کنید تا با جذب آب کافی در خود، راندمان کولر آبی افزایش یابد.

کولر آبی سلولزی چیست؟

در کولر آبی سلولزی که نوعی از کولر آبی می باشد، به جای پوشال از پدهای سلولزی متراکمی که دارای لایه هایی از جنس سلولز می باشد، استفاده می شود. پدهای سلولزی بهترین نوع پد برای کولرهای آبی بوده و دارای مزیت های فراوانی نسبت به پوشال هستند. از جمله اینکه این پدها برای مدت طولانی می توانند آب را در خود داشته و هوای خنک و یکنواختی را به فضای داخلی انتقال دهند. پدهای سلولزی دارای طول عمر بیشتری نسبت به پوشال هستند و نیاز به تعویض سالیانه ندارند و تقریبا از هر پد می توان به مدت چهار سال استفاده کرد.

همچنین در پوشال جذب باکتری و انتقال آلودگی هوا به داخل محیط بیشتر می باشد؛ ولی پدهای سلولزی با تراکم بالایی که دارند، هوایی مطبوع و عاری از هرگونه میکروب و ذرات ریز گرد و غبار را وارد فضا می کنند. از این رو، شهرهایی که با پدیده گرد و غبار مواجه هستند، بهتر است از کولرهای آبی سلولزی به جای کولرهای آبی پوشالی استفاده کنند.

کولر گازی چیست؟

کولر گازی یکی از متداولترین سیستم های تهویه مطبوع است که در اکثر منازل مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. در کولرهای گازی از پوشال یا پدهای سلولزی استفاده نمی شود. همچنین در کولرهای گازی از شیر و شلنگ های گازی نیز استفاده نمی شود. بلکه منظور از این گاز، نوعی گاز خاص می باشد که می تواند بارها به مایع و سپس به گاز تبدیل شود.

به زبان ساده کولر گازی انرژی الکتریکی را گرفته و طی عملیاتی  آن را به سرما تبدیل می کند. در واقع کولر گازی با انرژی الکتریکی و برق باعث ایجاد سرما می شود نه با گاز.

کولر گازی مانند تمامی سیستم های سرماساز به وسیله سیکل تبرید ایجاد سرمایش می کند. سیکل تبرید، سیکلی است که در یخچال های خانگی، چیلرها، روفتاپ پکیج ها و تمامی سیستم هایی که به صورت اجباری ایجاد سرمایش می کنند، وجود دارد.تجهیزشوفاژ نمایندگی ایران رادیاتور در تهران است. برای خرید کولرگازی ایران رادیاتور میتوانید با خیال راحت روی ما حساب کنید.

برای آب و هوای خشک کولر گازی بهتر است یا آبی؟

در نظر گرفتن اقلیم و شرایط آب و هوایی محل زندگی شما یکی از مهمترین نکات در انتخاب کولر مناسب می باشد. با توجه به اینکه کولرهای آبی باعث ایجاد رطوبت در فضا می شوند، برای مناطقی با آب و هوای خشک همچون شهرهای کرمان، یزد و … مناسب می باشند. کولرهای گازی نیز برای مناطقی با آب و هوای شرجی مانند شهرهای ساحلی و شهرهایی با دمای بالاتر از 38 درجه سانتیگراد ایده آل است.

کولرهای گازی با فناوری اینورتر بهتر از کولرهای آبی سلولزی است

در سیستم های قدیمی از کولرهای گازی، موتور کمپرسور برای روشن شدن، به جریان الکتریکی بسیار بالایی نیاز داشت. همچنین در این کولرها با رسیدن اتاق به دمای تنظیم شده، موتور به صورت ناگهانی خاموش میشد و با افزایش دما بین ۱ تا ۳ درجه سلسیوس، موتور به صورت ناگهانی دوباره روشن می‌شد. این خاموش و روشن شدن های پی در پی هم باعث فرسایش موتور می شد و هم مصرف برق زیاد می شد.

نسل جدید کولرهای گازی، مجهز به سیستم اینورتر می باشند. در فناوری اینورتر، می توان سرعت موتور کمپرسور را تنظیم کرد. به این صورت که سرعت راه اندازی و ادامه کار کمپرسور کنترل می شود. کمپرسور آهسته راه اندازی شده و با نزدیک شدن به دمای تنظیمی سرعت آن کاهش پیدا می کند و نیازی به روشن و خاموش های پی در پی نخواهد بود. فناوری اینورتر باعث کاهش محسوس مصرف انرژی و افزایش طول عمر دستگاه می شود. این فناوری به کار رفته در کولرهای گازی، بهتر از کولرهای آبی سلولزی  است که فاقد چنین فناوری می باشند.

قیمت کولر گازی مناسبت تر است یا آبی؟

اگر بودجه‌ی خرید شما محدود است، بهتر است کولر آبی را خریداری کنید. زیرا قیمت کولرهای گازی چند برابر کولرهای آبی است.

هزینه نگهداری کولر گازی بیشتر است یا آبی سلولزی؟

هزینه ی نگهداری وسایل مختلف اعم از کولر به نحوه استفاده از آن دستگاه وابسته می باشد. اما در کل هزینه ی نگهداری کولر آبی سلولزی به تعویض پوشال در فصار بهار و یا تعمیر آن منتهی می شود. اما اگر از کولر گازی برای سیستم سرمایش و گرمایش در چهار فصل استفاده می کنید، هزینه ی مربوط به سرویس و نگهداری کولر گازی بیشتر از آبی سلولزی خواهد بود.

از نظر میزان صدای تولیدی کولر گازی بهتر است یا آبی؟

میزان صدای تولید شده از کولر آبی بیشتر از کولر گازی می باشد. همچنین اگر در نگهداری و سرویس کولر آبی بی توجهی شود، صدای تولید شده می تواند آزار دهنده باشد.

همان طور که اشاره شد کولرهای گازی و آبی سلولزی هر کدام دارای یک سری مزایا و معایب می باشند. در ادامه نیز یک سری از نکات را گرد آوری کرده ایم تا با در نظر گرفتن این نکات، مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.

مزایای کولرهای گازی و آبی سلولزی

مزایای کولر گازی:

  • تولید صدای بسیار کم
  • تنظیم خودکار دمای محیط
  • خنک کردن محیط در کمترین زمان
  • دوکاره بودن؛ توانایی استفاده به عنوان سیستم سرمایش و گرمایش
  • عدم نیاز به کانال کشی هوا
  • دارای فیلترهای  تصفیه هوای محیط
  • قابلیت خنک کنندگی بخش های مختلف خانه
  • دارای ظاهری زیبا
  • امکان استفاده در مناطق شرجی

مزایای کولرهای آبی سلولزی:

  • قیمت مناسب
  • مناسب برای محیط های گرم و خشک
  • نگهداری و سرویس کم هزینه
  • دوستدار محیط زیست
  • در دسترس بودن قطعات یدکی

معایب کولرهای گازی  و آبی سلولزی

از معایب کولرهای گازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت گران
  • هزینه سرویس و قطعات گران
  • مصرف برق زیاد
  • نامناسب برای مناطق گرم و خشک به دلیل نبود رطوبت
  • تولید  آلاینده ها و گازهای مضر گلخانه‌ای

کولرهای آبی سلولزی دارای معایب زیر می باشد:

  • کاهش میزان سرمایش با گرم شدن هوا
  • مصرف آب زیاد
  • ورود هوای ناسالم در فضای داخلی از طریق کانال کولر
  • مناسب نبودن برای مناطق شرجی
  • عدم قابلیت تنظیم خودکار دما
  • ورود گرد و غبار به خانه
  • خوردگی و زنگ زدگی قطعات کولر در اثر تماس با آب
  • احتیاج مرتب به سرویس و تعویض سالانه لوازم، مخصوصا پوشال
  • میزان خنک کنندگی محدود محیط

سرمادهی کولرهای گازی بهتر از کولرهای آبی سلولزی

در پاسخ به این سوال که سرمادهی کولرهای گازی بهتر است یا کولرهای آبی سلولزی؟ باید بگوییم که کولرهای آبی سلولزی در سرمادهی، به هیچ وجه توانایی رقابت با کولرهای گازی را ندارند. کولرهای گازی ایران رادیاتور با کنترل از راه دور یک دستگاه همه کاره واقعی است. این دستگاه شیک در روزهای گرم تابستان دمای بالای اتاق را در مدت زمان بسیار کوتاهی کاهش می دهد، حس شادابی یا خنکی را در پوست شما ایجاد می کند و همچنین هوای اتاق را مرطوب می کند. هوا نیز در فیلتر هوای یکپارچه و ویژگی یونیزاسیون تمیز می شود تا مواد مضر مانند بوهای نامطبوع و ذرات از هوای اتاق حذف شود. شرایط بهینه آب و هوایی برای یک اتاق نشیمن سالم که باعث می شود حتی زمانی که آفتاب در بیرون سوزان است، احساس خوبی داشته باشید.

با قابلیت خنک کنندگی آنی، امکانات استفاده از این کولر مدرن تمام نشدنی است. با کولرهای گازی ایران رادیاتور موجود در تجهیز شوفاژ همچنین می توانید اطمینان حاصل کنید که سلامت انسان به طور مداوم در برابر ذرات مضر موجود در هوا محافظت می شود. رطوبت به طور قابل توجهی بر گسترش ویروس کرونا و سایر ذرات مضر (مانند ذرات مضر آنفولانزا) تأثیر می گذارد. هوای اتاق که به طور مطلوب مرطوب شده باشد، خطر آلودگی در داخل خانه را کاهش می دهد و همچنین مخاط بینی را مرطوب نگه می دارد، که برای دفاع ایمنی مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *