پکیج

آبگرمکن بهتره یا پکیج؟بررسی تفاوت پکیج و آبگرمکن

آبگرمکن بهتره یا پکیج

یکی از ضروریات زندگی های امروزی که بسیار مهم و حیاتی است سیستم های گرمایشی هستند. سیستم های گرمایشی متفاوتی برای گرم کردن خانه، آب حمام و آب مصرفی خانه مورد استفاده قرار می گیرند. دو نمونه از بهترین سیستم های گرمایشی خانه که به وفور در منازل استفاده می شود پکیج و آبگرمکن است. آبگرمکن و پکیج تامین آب گرم مصرفی در حمام، آشپزخانه و سایر بخش های منزل را که نیاز به آب گرم باشد، بر عهده دارند. با این حال این دو با هم تفاوت هایی دارند که ما در این مقاله از سایت تجهیز شوفاژ قصد داریم به بررسی تفاوت های بین آبگرمکن و پکیج بپردازیم و همچنین مزیت ها و معایب هر کدام را بیان کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تعریف کلی از پکیج

پکیج یک سیستم گرمایشی با ابعاد کوچک است که علاوه بر تامین آب گرم مصرفی منزل، فضای داخل منزل را نیز گرم می کند. در واقع با حضور پکیج دیگر نیازی به بخاری نیست. پکیج همزمان می تواند کار آبگرمکن و بخاری را انجام دهد. پکیج گرمای یکنواختی را در محیط منزل ایجاد می کند.

عملکرد پکیج به چه صورت است؟

همانطور که اشاره کردیم پکیج علاوه بر تامین آب گرم، در گرم کردن محیط خانه نیز نقش دارد و آب گرم رادیاتورها را نیز فراهم می کند و به همین دلیل با آبگرمکن فرق دارد. در سیستم پکیج در قسمت بالای مشعل لوله هایی وجود دارد که از یک سو آب سرد را وارد می کنند و از طرفی آب گرم را به سمت رادیاتورها منتقل می کنند. آب گرم داخل رادیاتورها به گردش در می آید و محیط را گرم می کند. بعد از اینکه آب دمای خود را در مدار از دست داد دوباره به پکیج بر میگردد و بعد از داغ شدن به سمت رادیاتور هدایت می شود.

آبگرمکن بهتره یا پکیج؟بررسی تفاوت پکیج و آبگرمکنتعریف کلی از آبگرمکن

آبگرمکن همانطور که از نامش پیداست آب گرم مصرفی خانه را فراهم می کند. آبگرمکن در دو مدل الکتریکی و گازی وجود دارد و همچنین می تواند به صورت شمعک دار و یا بدون شمعک باشد. آبگرمکن تنها یک کار انجام می دهد و آن هم گرم کردن آب مصرفی منزل است. بنابراین در کنار آبگرمکن باید بخاری نصب شود تا گرمای محیط خانه نیز تامین شود.

عملکرد آبگرمکن به چه صورت است؟

در آبگرمکن ابتدا آب سرد توسط لوله کشی وارد مخزن کویل های مسی می شود و با قرار گرفتن در معرض شعله داغ می شود. سپس این آب گرم از طریق لوله کشی به داخل خانه می رود و آب گرم را برای حمام ، سرویس بهداشتی و آشپزخانه فراهم می سازد.

تفاوت پکیج و آبگرمکن

  • سرعت تامین آب گرم پکیج از آبگرمکن بیشتر است.
  • پکیج بر خلاف آبگرمکن برای داشتن عملکرد باید به برق وصل شود.
  • پکیج قیمت بالاتری نسبت به آبگرمکن دارد.
  • پکیج گرمای رادیاتورها، گرمایش از کف و فن کویل را نیز فراهم می کند.
  • پکیج ساختار پیچیده دارد در حالی که آبگرمکن سیستمی با ساختار ساده است.
  • عملکرد و راندمان پکیج بهتر از آبگرمکن است به همین دلیل طرفداران بیشتری دارد.
  • تعمیرات پکیج راحت تر است.
  • از نظر ایمنی پکیج نسبت به آبگرمکن امنیت بیشتری دارد.
  • پکیج برای محیط کمتر از 60 متر مناسب نیست.
  • آبگرمکن های بدون مخزن در فصل سرد ممکن است سرد شوند اما پکیج این مشکل را ندارد.
  • مصرف انرژی پکیج پایین تر از آبگرمکن است.

فرق پکیج و آبگرمکن از نظر قیمت

از ویژگی های خوب پکیج این است که به دلیل تامین گرمای خانه دیگر نیازی به بخاری نیست. به همین دلیل با اینکه قیمت پکیج نسبت به آبگرمکن بیشتر است اما به دلیل عدم نیاز به بخاری می توان گفت بهینه تر از آبگرمکن است. در کنار نصب آبگرمکن، برای گرم کردن خانه حتما باید از بخاری استفاده کرد که جداگانه باید هزینه آن را نیز پرداخت کنید. در واقع با خرید پکیج با یک تیر دو نشان خواهید زد.

مقایسه پکیج و آبگرمکن در استفاده از برق

یکی از تفاوت های مهم پکیج و آبگرمکن، استفاده پکیج از برق است و در واقع پکیج برای داشتن عملکردش حتما باید به برق متصل باشد. در حالی که آبگرمکن فقط با گاز کار می کند. بنابراین در مناطقی که به طور مکرر قطعی برق دارند بهتر است از آبگرمکن استفاده شود. در صورت قطع شدن برق  پکیج کارایی خود را از دست خواهد داد.

تفاوت پکیج و آبگرمکن از نظر ایمنی

در آبگرمکن ها امکان نشت گاز و حتی انفجار وجود دارد همچنین استفاده از آبگرمکن موجب کاهش اکسیژن در داخل خانه می شود و موجب خشکی هوای منزل می شود. آبگرمکن حتی ممکن است با مصرف زیاد اکسیژن محیط ،برای کودکان و افراد خانواده مضر باشد و خطراتی ایجاد کند. پکیج ها به دلیل مطابقت با استانداردهای به روز دنیا از نظر ایمنی بسیار جلوتر از آبگرمکن ها هستند. پکیج حتی در صورت نیاز می تواند گاز دستگاه را به صورت خودکار خاموش کند و از ایجاد خطر جلوگیری کند.

فرق آبگرمکن و پکیج در رده مصرف انرژی

امروزه تمام وسیله های استفاده شده در منازل به سمت کاهش مصرف انرژی پیش می روند. یکی از فرق های پکیج و آبگرمکن نیز در موضوع رده مصرف انرژی است. آبگرمکن ها دستگاه هایی با مصرف انرژی بالا به حساب می آیند در حالی که پکیج رده مصرف انرژی پایینی دارد. البته امروزه آبگرمکن هایی به بازار آمده است که مصرف انرژی پایین تری نسبت به آبگرمکن های قدیمی تر دارند و در کاهش مصرف گاز کمک می کنند. با این حال پکیج ها از لحاظ مصرف برق و گاز بسیار به صرفه تر هستند.

فرق پکیج و آبگرمکن در فندک

از تفاوت های جالب بین آبگرمکن و پکیج نوع فندک به کار رفته در آنها است. همانطور که می دانید در آبگرمکن ها فندک همیشه روشن بوده و در صورت خاموش شدن باید آن را روشن کنید تا بتواند آب را گرم کند. فندک آبگرمکن با گاز روشن می شود و به صورت دائمی باید روشن بماند. به همین دلیل مصرف گاز را بالا می برد همچنین منجر به تجمع و ته نشینی رسوبات نیز می شود. فرق پکیج با آبگرمکن در این زمینه این است که فندک پکیج برقی است و در حالت عادی خاموش است. فندک پکیج زمانی روشن می شود که شیر آب گرم باز شود و نیاز به آب گرم باشد. بلافاصله بعد از بستن آب دوباره فندک خاموش می شود. این امر در صرفه جویی انرژی بسیار مهم است.

مزایای استفاده از پکیج

برای درک بهتر فرق پکیج با آبگرمکن به بررسی مزایا و معایب هر کدام از این دستگاه ها می پردازیم. مزایای استفاده از پکیج که باعث می شود تا با آبگرمکن فرق داشته باشد عبارتند از:

  • پکیج را می توان به صورت مستقل در هر واحد از ساختمان نصب کرد.
  • قابلیت تنظیم دما دارد و می توان به دلخواه دمای پکیج را کم یا زیاد کرد.
  • پکیج حین کار صدایی ایجاد نمی کند واین یک مزیت خوب برای پکیج است.
  • پکیج در مصرف سوخت و انرژی بسیار صرفه جویی می کند.
  • از دیگر مزیت های پکیج نصب و راه اندازی راحت و سرویس آسان آن است.
  • پکیج به دلیل داشتن سنسورهای دود ایمنی بالایی دارد.
  • پکیج در داغ کردن آب بسیار سریع عمل می کند.

آبگرمکن بهتره یا پکیج؟بررسی تفاوت پکیج و آبگرمکنمزایای استفاده از آبگرمکن

با اینکه پکیج ها دستگاه های جدیدتری نسبت به آبگرمکن ها هستند اما آبگرمکن ها نیز مزیت هایی دارند.

از جمله اینکه آبگرمکن ها قابلیت استفاده در فشارهای پایین آب را دارند. حتی اگر فشار آب کم باشد آبگرمکن می تواند آب را داغ کند. مزیت دیگر استفاده از آبگرمکن، وابسته نبودن به سیستم برقی است و در صورت قطعی برق کار می کند و آب را گرم نگه می دارد. همچنین آبگرمکن های دیواری فضای کمی اشغال می کنند. با توجه به این مزیت ها می توان گفت پکیج و آبگرمکن با هم فرق دارند.

معایب استفاده از پکیج

در کنار تمام مزیت های خوبی که پکیج دارد معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • اگر میزان فشار آب ساختمان پایین باشد پکیج عملکرد درستی نخواهد داشت.
  • از آنجا که در فصول سرد سال پکیج گرمای شوفاژها را نیز تامین می کند به همین دلیل فشار آب گرم در این فصول کم خواهد شد.
  • در پکیج های دیواری امکان نشتی و سرریز شدن آب وجود دارد و ممکن است که به نم دادن دیوارها و کابینت منجر شود.
  • مکانی که در آن پکیج نصب شده است دچار کمبود اکسیژن و کاهش رطوبت هوا می شود.
  • پکیج ها برای محیط های با متراژ بالاتر از 300 متر و کمتر از 60 متر مناسب نیستند.

معایب استفاده از آبگرمکن

یکی از فرق های پکیج و آبگرمکن که جزو معایب آبگرمکن به حساب می آید، لوله کشی های پیچیده آبگرمکن است. همچنین نصب و نگهداری آبگرمکن بسیار سخت است و سرویس آن هزینه بالایی نیز دارد. از معایب دیگر آبگرمکن که بسیار مهم است گرم نشدن سریع آب است. از طرفی امکان سرد شدن آب حین استفاده وجود دارد و ممکن است که شما در حمام باشید و حین استحمام آب سرد شود که بسیار آزاردهنده خواهد بود.

با توجه به مطالب ذکر شده می توان پی به تفاوت های پکیج و آبگرمکن برد و با کمی سبک سنگین کردن می توانید انتخاب درستی حین خرید داشته باشید.

نکات مهم در تفاوت پکیج و آبگرمکن

  1. با وجود تمام تفاوت هایی که بین پکیج و آبگرمکن وجود دارد اما هر دو این وسیله ها باعث خشکی محیط اطراف خود می شوند. روشن شدن پکیج و آبگرمکن، اکسیژن اطراف آنها را می سوزاند و هوا را سنگین می کند که این شرایط برای افراد به خصوص کودکان مضر است. می توانید برای جلوگیری از این مشکل پکیج و آبگرمکن خود را در بالکن نصب کنید. اگر به هر دلیلی مجبور شدید که داخل منزل نصب کنید هر از گاهی پنجره ها را باز کنید تا هوا جابجا شده و اکسیژن جایگزین شود.
  2. در مناطقی که آب املاح بالایی دارد امکان رسوب مواد در پکیج و آبگرمکن وجود دارد. برای جلوگیری از این مشکل باید رسوب گیر نصب شود و حتما به صورت دوره ای و منظم به سرویس پکیج و آبگرمکن اقدام کنید. رسوب گیری یکی از کارهایی است که باعث افزایش طول عمر و افزایش راندمان دستگاه می شود.

آبگرمکن بهتره یا پکیج؟ بررسی تفاوت پکیج و آبگرمکن

پکیج بهتر است یا آبگرمکن؟

هدف ما در این مقاله از سایت تجهیز شوفاژ این بود که فرق پکیج و آبگرمکن را بررسی کنیم و با مقایسه آنها با یکدیگر، شما را در خرید پکیج یا آبگرمکن راهنمایی کنیم. همانطور که اشاره کردیم هر کدام ار این دستگاه ها معایب و مزایای مختص خود را دارند. بهتر است قبل از خرید، حتما به شرایط قرارگیری وسیله، فشار آب، هزینه، محل نصب و مقدار مصرف انرژی این دو سیستم توجه کنید تا انتخاب درست تری داشته باشید.

با تمام این تفاسیر مشخص شد که پکیج ها مقرون به صرفه تر از آبگرمکن ها هستند و ویژگی های مثبت بیشتری نسبت به آبگرمکن ها دارند. همین امر باعث استقبال زیاد مردم از پکیج شده است. پکیج ها در برندهای مختلف تولید می شوند که پیشنهاد تجهیز شوفاژ به شما استفاده از پکیج های ایران رادیاتور است. ایران رادیاتور با چندین دهه سابقه در تولید پکیج، یکی از تولیدکنندگان پیشرو و با کیفیت در این زمینه است. شما می توانید پکیج ایران رادیاتور را با گارانتی و خدمات پس از فروش واقعی و همچنین قیمت منصفانه خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *