اسپلیت

راهنمای انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ {ظرفیت اسپلیت}

از آنجایی که با شروع تابستان طولانی و گرم، دما شروع به افزایش می کند، مردم برای خنک نگه داشتن خانه و محل کارشان به وسایل خنک کننده روی می آورند. هیچ چیز در یک روز گرم تابستان به اندازه نشستن در اتاقی با هوای خنک نمی‌چسبد. با این حال، مهم است که روی کولرهای  مناسب بر اساس نیازهای خود سرمایه گذاری کنید. در حالی که ممکن است خرید کولر گازی کار ساده ای به نظر برسد، اما با توجه به انواع، ویژگی ها و عملکردهای مختلف کولرهای موجود در بازار، اغلب افراد هنگام انتخاب سردرگم می شوند.

کولرها دارای مدل‌های مختلفی همچون دیواری، ایستاده، پنجره‌ای، پرتابل، داکت اسپلیت(اسپلیت کانالی) در ظرفیت‌های 9000، 12000، 18000، 24000، 30000، 36000 و 48000 به بالا هستند. بنابراین خریداران برای انتخاب کولر گازی، گزینه‌های زیادی در دسترس دارند که می بایست بسته به متراژ محیط و همچنین شرایط آب و هوایی محل زندگی خود، نسبت به تفکیک مدل و ظرفیت کولر گازی مناسب اقدام  کنند.

امروزه اسپلیت ها در مقایسه با دیگر تجهیزات تهویه مطبوع از مزایای بسیاری برخوردارند. عواملی نظیر بحران کمبود آب ،عدم وجود ترموستات در کولر های آبی، نیاز به اجرای کانال های بزرگ و حجیم عبور هوا، عدم امکان تنظیم دمای متفاوت در نقاط مختلف یک فضا با کولر آبی، عدم امکان استفاده از کولرآبی در شرایط آب و هوایی مرطوب، عدم رضایت از مقدار خنک کنندگی توسط کولر های آبی و … سبب گردیده است تا کولرهای گازی و اسپلیت ها نسبت به کولرهای آبی روز به روز محبوبیت بیشتری در میان مردم پیدا کنند.اسپلیت ایران رادیاتور انتخاب بسیار ایده آل و هوشمندانه ای برای مصرف کنندگان خانگی و اداری است.

راهنمای انتخاب کولر گازیبرای انتخاب ظرفیت مناسب کولر گازی بر اساس متراژ، لازم است نحوه محاسبه بار سرمایی برای ساختمان مورد نظر را بلد باشیم و بدانیم چه پارامترهایی جهت محاسبه بارهای سرمایشی دخیل هستند. بنابراین ما در این مقاله از تجهیز شوفاژ، راهنمای انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ را گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم تا مناسب‌ترین کولر را برای خانه یا محل کار خود انتخاب کنید.

واحد اندازه گیری ظرفیت کولرهای گازی    

انتخاب ظرفیت یا توان مناسب کولر گازی بر اساس متراژ یکی از مهم‌ترین نکات در خرید این دستگاه است. اگر ظرفیت کولرگازی برحسب متراژ (BTU) متناسب با مساحت فضای مورد نظرتان نباشد، کولر عملکرد خوبی نخواهد داشت. به همین خاطر باید اندازه  BTU را در انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ حساب کنید.

BTU چیست؟

افراد بسیاری برای خرید کولر گازی با سوالاتی همچون کولر گازی 24000 یعنی چه؟ و کولر گازی چند هزار بخرم؟ مواجه هستند. برای پاسخ دهی به این سوال ها ابتدا باید به تعریف بی تی یو بپردازیم.

BTU یکای اندازه گیری ظرفیت کولرگازی است که نشان دهنده میزان سرمایش دستگاه در واحد زمان است.  محاسبه بار سرمایشی BTU به عوامل مختلفی مانند مساحت و حجم فضای مورد نظر، وضعیت عایق کاری در و پنجره، دمای مطلوب مورد نیاز و دیوارهای ساختمان بستگی دارد. هر چه میزان BTU بیشتر باشد، میزان سرمایی( و یا گرمایی) که از کولر وارد محیط خواهد شد به تبع بیشتر خواهد بود. در واقع کولر گازی چندهزار نشان دهنده ی ظرفیت کولر گازی است. هر چقدر عدد بزرگتر باشد، ظرفیت سرمادهی آن نیز بیشتر است.

اینکه کولر گازی چند هزار برای چه فضایی مناسب است، می بایست ظرفیت کولر گازی را متناسب با فضای منزل یا محل کارتان انتخاب کنید. نکته‌ای که در ابتدای راهنمای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ باید به آن اشاره کنیم این است که شرایط جوی و محیطی و حتی وسایلی که در محیط موجود هستند، گرما تولید خواهند کرد. زاویه‌‌ی تابش آفتاب بر محیطی که قرار است کولر گازی در آن قرار گیرد، ارتفاع سالن و… همه از مواردی هستند که در انتخاب ظرفیت مناسب تأثیر گذار خواهد بود. اما در شرایط جوی مناسب و متوسط با در نظر گرفتن فاکتورهای استاندارد می توان عددی تقریبی را اعلام کرد.

چرا باید کولرگازی با توان مورد نیاز محیط خریداری کنیم ؟

ممکن است این گونه تصور کنید که هر چه ظرفیت کولر گازی بیشتر باشد، میزان سرمایش آن بیشتر شده و باعث مطبوع شدن بیشتر هوای محیط می‌شود. اما اگر دقیق‌تر به موضوع بنگریم این تصور نادرست است.

راهنمای انتخاب کولر گازیدر صورت خرید کولرگازی با توان کمتر از حد نیاز، محیط به راحتی خنک نخواهد شد و کمپرسور کولر گازی همواره کار خواهد کرد. این امر به کمپرسور آسیب خواهد زد که باعث خرابی های پی درپی شده و تعمیر و سرویس کاری کولر گازی را به دنبال خواهد داشت و در صورت خرید کولرگازی با توان بالاتر از حد نیاز مشکلاتی همچون خشکی بیش از حد هوا و زیاده روی در مصرف برق را خواهید داشت.

انتخاب ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ خانه

برای انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ، ابتدا باید متراژ فضایی که قصد خنک کردن آن را دارید را محاسبه کنید. سپس با توجه به متراژ، باید توان خنک کننده کولر گازی را محاسبه کنید. لازم به ذکر است که علاوه بروی توان، نوع و کیفیت دستگاه نیز باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین، در نظر داشته باشید که شرایط آب و هوایی منطقه شما نیز باید در انتخاب کولر گازی مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه مطلب می‌توانید جدول انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ رامشاهده کنید و به‌ راحتی با محاسبه سرانگشتی ظرفیت کولر گازی را طبق جدول انجام دهید.

راهنمای انتخاب کولر گازیدر ادامه ظرفیت کولرگازی مناسب برای هرکاربری را مشخص می کنیم. البته برای محاسبه این آمار و ارقام از یک سری روابط استفاده می شود که آوردن این محاسبات در این چکیده نمی گنجد و فقط به همین بسنده می کنیم که ظرفیت مناسب هر کولرگازی متناسب با ساختمان و نوع کاربری مورد استفاده چقدر باید باشد.

راهنمای انتخاب کولر گازیبرای محاسبه ی دقیق BTU برای ساختمان‌های عمومی و تجاری، بهتر است با کارشناسان ما در تجهیز شوفاژ مشورت نمایید تا مناسب‌ترین کولر با بالاترین بازدهی را انتخاب نمایید.

عوامل موثر در تعیین ظرفیت اسپلیت

نوع آب و هوا

آب و هوا در عملکرد کولر گازی بسیار تاثیر گذار است. برای مناطق جنوبی کشور که از آب و هوای بسیار گرم برخودار هستند، باید کولرهای گازی با موتور سنگین در توان های بالا انتخاب کرد. اگر محل زندگی شما آب و هوای گرم و خشکی دارد، استفاده از کولرهای گازی از نوع پیستونی گزینه مناسبی است.

تعداد افراد حاضر در محیط

هر فردی که در محیط حضور دارد، به دلیل فعالیت و صرف انرژی، گرما تولید می‌کند. هر چه تعداد افرادی که در یک فضا حضور دارند بیشتر باشد، باید به مراتب ظرفیت کولر گازی را افزایش داد.  معمولا این میزان به ازای هر نفر 500 بی تی یو مازاد بر ظرفیت اسپلیت در نظر گرفته  می شود.

راهنمای انتخاب کولر گازیتجهیزات و وسایل ایجاد گرما

در انتخاب کولر گازی باید به عامل تجهیزات و وسایلی که گرمازا هستند نیز توجه شود. در منزل، آشپزخانه به دلیل پخت و پز و وجود اجاق گاز جزء فضاهای گرمازا محسوب میشود و برای فضاهای مجاور با آشپزخانه باید اسپلیت با ظرفیت بالاتر انتخاب کرد.

ارتفاع سقف

ارتفاع سقف محیط به طور استاندارد در حدود 3 متر است. در صورتی که ارتفاع سقف از اندازه گفته شده بیشتر باشد باید ظرفیت اسپلیت نیز افزایش یابد.

آفتاب گیر بودن محیط

آفتاب گیر بودن فضا یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در میزان سرمایش اسپلیت است. اگر فضای شما به شدت آفتابگیر باشد باید میزان 1000 بی تی یو به ظرفیت فعلی کولر گازی اضافه گردد و اگر فضای شما سایه است در نظر گرفتن این مورد لازم نیست.

تعداد درب و پنجره‌های محیط

از دیگر معیارهایی که در انتخاب کولر گازی باید مورد توجه قرار گیرد، تعداد درب و پنجره‌هاست. به طوری که با افزایش تعداد درب و پنجره ها ی محیط، تبادل گرمایی با محیط بیشتر شده که در این شرایط باید دستگاهی انتخاب شود که ظرفیت آن بالاتر است.

برای محاسبه دقیق ظرفیت کولر گازی لازم است تمامی عوامل مؤثر بر بی تی یو را در نظر بگیرید. برای این

منظور بهتر است قبل از خريد کولر گازي با کارشناسان ما در تجهیز شوفاژ مشورت نمایید، تا بتوانید کولر گازي با سرمادهی مناسب را انتخاب کنید.

چگونه ظرفیت دقیق کولر گازی را بر اساس متراژ محاسبه کنیم؟

محاسبه دقیق کولر گازی از نظر میزان سرمادهی پیچیده نیست. برای مثال مکان هایی با متراژ یکسان یکی در طبقات میانی و دیگری در طبقات انتهایی ساختمان نیازمند کولر گازی با ظرفیت های متفاوتی هستند، زیرا که برای طبقات میانی به ازای هر متر مربع 400 الی 600 و برای طبقات انتهایی 600 الی 800 بی تی یو ظرفیت باید در نظر گرفته شود. عواملی این چنین در میزان ظرفیت کولر گازی موثر می باشند به همین دلیل به موارد زیر توجه فرمایید:

  • 4000 بی تی یو به ازای هر اتاقی که در واحد طبقه آخر قرار دارد به ظرفیت کل اضافه نمایید.
  • 4000 بی تی یو به ازای هر اتاقی که در مجاورت آشپزخانه است.
  • 1500 بی تی یو به ازای هر پنجره ای که در اتاق در معرض نور خورشید است.
  • 1500 بی تی یو به ازای اتاق هایی که در طبقه زیرین آنها آشپزخانه یا موتور خانه قرار دارد.
  • 500 بی تی یو به ازای هر شخصی که در اتاق قرار دارد.

انتخاب کولر گازی با توجه به انواع مختلف آن

کولر گازی در انواع دیواری، ایستاده، پنجره ای و پرتابل ارائه می شود. یکی از سوالاتی که ممکن است خریداران به هنگام انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ برایشان ایجاد شود این است که کدام یک بهتر است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت بستگی به نیاز و شرایط فضایی و مالی شما دارد.

نکته ای که در ارتباط با این انواع وجود دارد این است که کولر گازی های پرتابل و پنجره ای مناسب فضاهای کوچک بوده و یک تکه می باشند که همین موضوع سبب شده به دلیل کمپرسوری که در ساختارشان قرار داده شده است صدای بیشتری نسبت به انواع دیگر تولید کنند.

راهنمای انتخاب کولر گازیکولر گازی های ایستاده و دیواری به صورت دو تکه بوده و به دلیل قرار گیری کمپرسور در پنل خارجی این کولر گازی ها صدای کمتری را در محیط داخلی منتشر می کنند و از قدرت بیشتری نیز برخوردار هستند.

اگر بخواهیم محیط های مناسب کاربری را با توجه به نوع کولر گازی ها بیان کنیم، می توان گفت کولر گازی ایستاده مناسب فضاهای بزرگ همچون فروشگاه ها یا مغازه ها می باشد اما برای منازل مسکونی همچون آپارتمان ها نوع دیواری مناسب است. برای وسعت های کوچک نیز پنجره ای، پرتابل و دیواری با ظرفیت کم توصیه می شود.

از نظر قیمت، دستگاه‌های دیواری نسبت به مدل‌های پنجره‌ای قیمت بالاتری دارند. از نظر مصرف برق هم کولرهای گازی دیواری یا اسپلیت مصرف انرژی بیشتری دارند.

کولرهای گازی ایران رادیاتور

در این مقاله برخی از نکات مهم برای انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ بیان شد. بر اساس آنچه گفته شد می توان اینطور جمع بندی کرد که تنوع انواع کولر گازی در سایزها و ظرفیت های مختلف در بازار زیاد است. اما بهتر است در هنگام انتخاب کولر گازی به پارامترهای بیش از ظاهر و سایز آن دقت کرد، که میزان ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ ساختمان یکی از مهمترین آن ها است.

راهنمای انتخاب کولر گازیعلاوه بر این دانستیم که تنها با اکتفا به متراژ ساختمان نمی توان کولر گازی مناسبی برای مصرف انتخاب کرد. زیرا در این بین پارامترهای دیگری همچون ارتفاع سقف، میزان عایق بودن بنا، جنس و تعداد پنجره ها و حتی شمالی یا جنوبی بودن ساختمان نیز می توانند در ظرفیت کولر گازی موثر باشند. در صورت بی توجهی به موارد ذکر شده بازدهی دستگاه افت خواهد کرد و ضمن افزایش مصرف انرژی، خرابی‌های پی‌درپی در دستگاه ایجاد خواهد شد که در این صورت باید هزینه‌های گزافی را بابت تعمیرات آن پرداخت کرد.

کولرهای گازی ایران رادیاتور از ظاهر شیک و مدرنی برخوردار می باشند و در هنگام فعالیت صدا و لرزش کمی دارند. همچنین از تکنولوژی های روز دنیا در ساخت آن ها استفاده شده است. تجهیز شوفاژ با چهار دهه تجربه در ارائه ی تجهیزات تهویه مطبوع اورجینال از جمله کولر گازی ایران رادیاتور، امکان مشاوره رایگان را قبل از خرید برای شما فراهم نموده و شما می توانید فقط با یک تماس تلفنی کولر گازی مورد نظر را درب منزل خود تحویل گرفته و از اصالت کالای خود مطمئن باشید. تجهیز شوفاژ مجموعه ای از افراد متخصص و با تجربه در زمینه نصب و راه اندازی انواع کولر گازی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *