اسپلیت

کولرگازی چطور کار می کند + نحوه عملکرد و کارکرد {اسپلیت}

اسپلیت

دستگاه‌های تهویه مطبوع برای خنک کردن هوا، فرآیند تبخیر و تراکم را انجام می‌دهند که در نتیجه این فرآیند، قطرات آب پدید می‌آیند(دستگاه‌های تهویه مطبوعی که از نوع اسپلیت هستند) این سیستم‌ها از دو دستگاه تشکیل شده‌اند. یک دستگاه در داخل خانه نصب می‌شود و هوا را خنک می‌کند، دستگاه دیگر هم یک کندانسور است که هوای گرم را از خانه خارج می‌کند.برای خارج کردن گرما از خانه، یک سرد‌ساز وجود دارد که مایع را به گاز تبدیل می‌کند. سرد‌ساز با کمک فن‌های دستگاه، موجب خنک شدن هوای محیط می‌شود. به‌طور هم‌زمان دستگاه تهویه مطبوع، رطوبت محیط را متراکم کرده و به صورت قطرات آب از کولر گازی خارج می‌کند.

اجزای اصلی ساختمان کولر گازی

کمپرسور

کمپرسور به عنوان قلب تپنده کولرگازی که بر پایه مبرد است عمل می کند. در داخل هر یونیت کولر گازی یک عدد کمپرسور وجود دارد.

کندانسور

کندانسور یونیت بیرونی اسپلیت است که در واقع به معنای تقطیرکننده است. وظیفه‌ی کلی این قطعه، تبدیل فاز گازی مبرد به مایع می‌باشد

فن دمنده

این قطعه از طریق چرخش و به صورت مکانیکی تبادل حرکت کرده و گرمای محیط را دریافت می‌کند. در عمل فن دمنده(blower fan)  وظیفه دمیدن هوای گرم محیط به خارج اسپلیت را برعهده دارد.

اوپراتور

این قطعه ارزشمند وظیفه خنک سازی در سیستم تهویه را به عهده دارد.اواپراتور گرمای محیط را جذب کرده و موجب بخار شدن مبرد داخلی می شود و به این ترتیب گرمای محیط را دریافت می کند.

فیلتر تصفیه کننده

افزایش روز افزون ذرات آلاینده و آلودگی هوا اهمیت وجود این قطعه را بیشتر می کند.این قطعه وظیفه فیلتر و تصفیه کردن هوا را به عهده دار است.

آیا کولر گازی با گاز شهری کار میکند

قبل از پاسخ دادن به این سوال باید بدونید که کولر گازی و اسپلیت های استفاده شده حال حاضر در مقیاس بزرگ از گاز شهری استفاده نمی کنند. در واقع کولر گازی با گاز شهری نمونه ای جدید از سیستم های تهویه مطبوع است که با انرژی ناشی از احتراق گاز کار میکند. زمان خرید کولرگازی به نوع استفاده انرژِی دستگاه دقت کنید. طبیعتا کمپرسور تعبیه شده برای این مدل از کولرهای گازی به وسیله الکتروموتور احتراقی گازسوز عمل می کند.  کارکرد و عملکرد کمپرسور از طریق موتور احتراق داخلی گازسوز انجام می پذیرد. این در حالی است که در سیستم های تهویه مطبوع رایج که در مقیاس بزرگ و مرسوم استفاده میشود، عملکرد و چرخش کمپرسور توسط موتور الکتریکی و جریان برق انجام می شود.

ایا کولر گازی با اب کار میکند

کولر گازی مانند کولر آبی از آب استفاده نمی کند و در واقع اصلا ورودی آب برای دستگاه تعبیه نشده است.اسپلیت ها سیستمی دارند و به گونه ای طراحی شداند که آب از آن خارج می شود. خروج آب در کولر گازی کاملا طبیعی است و دستگاه هیچگونه مشکلی ندارد. این مورد در اثر فرآیند تبخیر ایجاد می‌شود.حتی از نظر متخصصان تجهیز شوفاژ تولید آب نشان از عملکرد صحیح کولر گازی شما دارد.

تفاوت کولر گازی ایستاده و دیواری

کولرهای ایستاده نوعی از دستگاههای تهویه مطبوع و کولرگازی هستند که یکی از تفاوت های آنها با نوع دیواری شکل ظاهری است. تفاوتی در تولید و سرما و گرما بین این دو دستگاه وجود ندارد و این سبک از کولرهای گازی نیز قابلیت تولید گرما در فصل زمستان را دارند. ابعاد این کولرهای گازی بزرگ‌تر بوده و فضای بیشتری را در محیط اشغال می‌کنند. توان،ظرفیت و میزان سرما و‌ گرمایی که کولر گازی ایستاده تولید می‌کند بسیار بیشتر از نیاز یک خانه می‌باشد و معمولا از این دستگاه برای تالار، مسجد، شرکت‌، فروشگاه‌های بزرگ استفاده می شود.

کولرگازی ایستادهکولرگازی ایستاده پرتابل

کولر ایستاده که در ظرفیت و ابعاد کوچک‌تر تولید میشود و قابلیت جا به جایی آسان را دارد با عنوان کولرگازی پرتابل شناخته میشود.کولر گازی های پرتابل عموما برای محیط های کوچک همچون اتاق خواب،دفترکار و… استفاده میشوند.البته نوع بزرگتر با ظرفیت بالاتر از این دستگاهها هم در بازار وجود دارد که برای محیط های بزرگتر قابلیت استفاده دارند. از جمله تفاوت هایی که کولر گازی های پرتابل با اسپلیت ها دارند این است که  اسپلیت ها دارای دو یونیت هستند که یکی در بیرون از خانه و دیگری در داخل خانه نصب می شوند ولی کولر گازی های پرتابل همه قطعات را در داخل خود جای داده است و دیگر دارای یونیت خارجی نیست.

کولر گازی پرتابلکولر گازی پنجره ای چگونه کار میکند

کولر گازی پنجره ای مانند سایر مدلهای تهویه مطبوع برای تغییر شرایط هوا در منازل و ساختمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای کولر گازی پنجره ای عدم وجود کانال کشی است و می تواند مانند سیستم های تهویه مطبوع مرکزی در ساختمان های تجاری و اداری مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه عمل و کارکرد کولر گازی پنجره ای به این شکل است که با استفاده از یک دور سرمایش و گرمایش هوا را خنک می کند و آن را در محیط به گردش در می آورد. یکی از تفاوتهایی که بین کولرگازی پنجره ای( و پرتابل) با اسپلیت وجود دارد این است که در کولرگازی پنجره ای تمامی قطعات در یک قسمت و اسپلیت در دو قسمت قرار داده شده است.

کولر گازی پنجره ایطرز کار کولرهای گازی اینورتر

اینورتر چیست؟

اینورتر (inverter) به معنای معکوس کننده است. در سیستم‌های کمپرسوری به معنای دور متغیر است به نحوی که چرخش کمپرسور دورانی و سرعت آن متغیر است. در این سیستم بسته به دما و رطوبتی که فرد تنظیم میکند دور کمپرسور کم یا زیاد می شود و همینطور کمپرسور تا زمانی که به دمای دلخواه فرد و محیط برسد کامل خاموش نمی‌شود.

از مزایای مهم کولرگازی های اینورتر:

افت ولتاژ در زمان شروع به کار کمپرسور بسیار کم است

در کولر گازی های اینوتر افت ولتاژ در زمان شروع به کار کمپرسور بسیار کم است و کمترین فشار و آسیب را به سیم کشی و شبکه و اتصالات برق ساختمان وارد می کند. از همین رو این کولر گازی و اسپلیت مناسب ساختمان هایی با سیم کشی ضعیف می باشد.

کنترل دمای بسیار مطلوب تری

کولر گازی هایی که به اینورتر مجهز هستند کنترل دمای بسیار مطلوب تری دارند زیرا کمپرسور این مدل از کولر ها با رسیدن دما به میزان تنظیم شده توسط فرد به طور کامل خاموش نمی شوند و سرعت چرخش کم و بار سرمایشی کولر را کاهش می دهند.

اسپلیتنحوه کار گرمایش کولر گازی

به طور کلی در داخل اسپلیت ها، گاز وجود دارد که برای عملکرد مناسب سیستم گرمایش در فصول سرد لازم است که این گاز در درون کمپرسور گرم شود و به اواپراتور تحویل داده شود. این بخش از قسمت داخلی اسپیلت، مجموعه ای است متشکل از لوله های مسی و صفحاتی از جنس آلومینیوم که می تواند گرما را به سمت بیرون دستگاه و محیط انتقال دهد. هوای گرم ورودی از کمپرسور به این محفظه باعث گرم شدن لوله ها و صفحات شده و این هوای گرم در کسری از ثانیه به محیط منزل یا محل کار شما دمیده می شود.

 

در صورت استفاده از سیستم گرمایش در فصل زمستان حتما باید میزان گاز درون دستگاه چک شود. در صورتی که این میزان از حالت استاندارد خارج شده باشد، باید از نمایندگی مجاز تعمیر انواع کولرگازی بخواهید که شارژ گاز را انجام دهد.

 

مصرف برق کولر گازی در حالت گرمایشی زیاد است؟

کولرگازی ها از ابزارهایی چون المنت برای تولید هوای گرم مورد نیاز استفاده نمیکنند و مکانیزم عمکردشون توضیح داده شد.از نظر متخصصان تجهیز شوفاژ جای نگران برای مصرف برق وجود ندارد و با خیالی آسوده و راحت می توانید از این امکان استفاده کنید.

تجهیزشوفاژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *