اسپلیت

چرا کولر گازی باد گرم میزند؟

باد گرم کولر

امروزه کولرهای گازی جزو محبوب ترین سیستم های خنک کننده در بین مردم بشمار می روند که در روزهای گرم سال برای خنک کردن محیط از آن استفاده میشود.

به طور طبیعی زمانی که فصل تابستان از راه میرسد کولرگازی شما باید بدون هیچ مشکلی کار کند و دمای ایده ال و مطلوبی به شما بدهد اما در بعضی مواقع این اتفاق نمی افتد و کولر گازی باد گرم میزند.

برای اینکه بتوانید نهایت استفاده را در فصل تابستان از کولرگازی خود داشته باشید توصیه میشود جهت بررسی و سرویس کولرگازی خود حداقل سالی یکبار با سرویس کاران مجاز تماس بگیرید.

ما در این مقاله تجهیز شوفاژ به بررسی چندین مشکل شایع در کولرگازی که در بسیاری از موارد توسط مصرف کنندگان به ما اطلاع داده شده می پردازیم.

لازم به ذکر است که بعد از دیدن مشکلات ذکر شده سریعا نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید.

کولر

دلایلی که باعث میشود کولرگازی باد گرم بزند:

  • سرویس نشدن پنل خارجی کولرگازی
  • سرویس نشدن پنل داخلی کولر کازی
  • خرابی فن و یا موتور فن
  • خرابی کمپرسور کولر گازی
  • کم بودن مقدار گاز مبرد
  • خرابی برد کولر گازی
  • خرابی ترموستات
  • ظرفیت پایین کولر گازی

سرویس نشدن پنل خارجی کولر گازی

کولرهای گازی نیز همانند دیگر وسایل برقی احتیاج به سرویس و نگهداری دارند و برای اینکه مجبور نباشید در یکی از روزهای گرم تابستان به علت باد گرم زدن کولر گازی خود درخواست سرویس کار داشته باشید حداقل سالی یک بار نسبت به سرویس کولر گازی خود اقدام نمایید.

برای سرویس پنل خارجی کولر گازی ابتدا مطمئن شوید که برق دستگاه قطع است سپس قاب بالا و روبروی پنل که توسط چند پیچ به بدنه متصل شده است را باز نمائید تا بتوانید به کندانسور دسترسی پیدا کنید.

دقت داشته باشید که در قسمتی از پنل خارجی سیم های برق،قطعات الکترونیکی و کمپرسور وجود دارد برای جلوگیری از آسیب دیدن میتوانید با یک عایق و یا نایلون روی آن ها را بپوشانید سپس با استفاده از فشار آب و یا کارواش با فشار کم میتوانید کندانسور و پره های بین آن را به راحتی سرویس کنید.

در موقع تمیز کردن فن نگران آبریزی روی موتور فن نباشید ولی تا جایی که میتوانید دقت کنید که آب کمتری به آن نقطه برسد.

کولرگازی

سرویس نشدن پنل داخلی کولر گازی

یکی از شایع ترین دلایل باد گرم زدن در کولر های گازی مسدود شدن شیارهای فیلتر پنل داخلی و گرفتگی شیارهای اواپراتور بر اثر جرم و گرد و غبار می باشد .

برای سرویس پنل داخلی ابتدا مطمئن شوید که برق دستگاه قطع است سپس قاب روی پنل را باز کرده و فیلترها را از آن خارج کنید و بعد پیچ های قاب اصلی باز کرد و قاب را از روی اواپراتور جدا کنید با نصب یک کاور آبریز در زیر پنل به صورت صحیح می توانید با کمک یک آب پاش یا کارواش با فشار کم اواپراتور را شستشو دهید دقت داشته باشید قبل از شستشو قطعات حساس و برد پنل را با یک عایق بپوشانید تا به آن ها آسیب نرسد .

گاهی اوقات بخاطر شرایط نصب در محیط های شلوغ و حساس امکان سرویس پنل داخلی در محل وجود ندارد که در آن مواقع با جمع کردن گاز و جدا کردن پنل از لوله های مسی و کابل های برق می توان در محیط دیگری آن را سرویس نمود.

کولرگازی

خرابی فن یا موتور فن اسپلیت

همانطور که میدانید کولر گازی از بخشهای مکانیکی و الکتریکی بسیاری تشکیل شده است.

فن کولر گازی یکی از مهمترین قطعات کولر به حساب می آید که در صورت خرابی میتواند در کیفیت و عملکرد دستگاه تاثیر بگذارد وبه مرور به گرم شدن باد کولر گازی منجر شود.

یکی از مهمترین عوامل کار نکردن فن سوختن خازن است معمولا خازنها پس از یک مدت استفاده میسوزند ودر نتیجه با عث قطع جریان برق میشوند و با تعویض خازن با نمونه مشابه مشکل حل میشود.

یکی دیگر از عوامل کار نکردن فن پنل خارجی کولر گازی خرابی موتور فن است برای اینکه از سالم بودن موتور فن اطمینان حاصل کنید ابتدا پروانه را با دست بچرخانید در صورت نچرخیدن فن باید بدانید که مشکل از بلبرینگهای موتور فن است ودر این حالت برای رفع عیب باید موتور فن تعویض شود.

اما اگر پروانه با دست چرخید باید به دنبال قطعی سیم برق ویا شل شدن فیشها در مدار موتور فن باشید که با کمک یک فاز متر میتوانید مسیرها را چک کنید در صورتی که موتور فن کولر گازی هیچ کدام از مشکلات ذکر شده را نداشت باید بدانید که موتور فن سوخته وباید تعویض شود.

فن کولر گازی

خرابی کمپرسور کولر گازی

کمپرسور یکی دیگر از قطعات مهم و اصلی کولر گازی به شمار میرود که میتوان به عنوان قلب کولر گازی از آن نام برد به طوری که عملکرد کل قطعات کولر گازی به عملکرد کمپرسور بستگی دارد.

زمانی که کمپرسور دستگاه کار نکند این مشکل خود را به گونه های مختلفی در عملکرد دستگاه نشان میدهد.

کولرهای گازی همانند دیگر لوازم برقی ممکن است دچار مشکلاتی شوند ولی هر گاه یکی از این نشانه ها را در کولر گازی خود مشاهده کردید حتما به همراه تست سایر قطعات کمپرسور دستگاه را هم تست کنید.

زمانی که دستگاه را روشن میکنید و پس از روشن شدن فن پنل داخلی لحظه ای که کمپرسور برای خنک کردن وارد مدار میشود فیوز اصلی عمل میکند وبرق قطع میشود.

زمانی که با وجود روشن شدن فن پنل بیرونی کمپرسور کولر گازی کار نمیکند.

و در نهایت اینکه کولر گازی متناسب با ظرفیتش وبا توجه به مساحت محیط به مقدار کافی سرما ندارد.

در نظر داشته باشیدبرای تست قطعات کولر گازی و تست کمپرسور حتما با یک سرویسکار مجرب تماس بگیرید.

کمپرسور کولرگازی

کم بودن مقدار گازمبرد در کولر گازی

کم بودن گاز مبرد در کولر گازی یکی دیگر از دلایل مهمی است که دستگاه باد گرم میزند وعلت این مشکل چیزی جز نشتی در مسیر لوله ها و اتصالات نیست.

دقت داشته باشید کمبود گاز مبرد کولر گازی میتواند در عملکرد دستگاه تاثیر بسیاری داشته باشد.از علا ئم کمبود گاز در کولر گازی میتوان به کاهش قدرت سرمایش،افزایش مصرف برق،یخ زدگی یونیت خارجی و ایجاد صدای ناهنجار نام برد.

در هر صورت بهتر است هر سال قبل از شروع فصل گرما از یک سرویسکار مجرب بخواهید علاوه بر سرویس کولر گازی مقدار گاز سیستم را اندازه گیری کند تا در صورت کم بودن گاز سیستم را شارژ کند.

کولرگازی

خرابی برد کولر گازی

برد اصلی یا برد فرمان را میتوان مغز کولر گازی در نظر گرفت کلیه سیگنالها به قطعات مختلف از این بخش صادر میشود بنا براین زمانی که برد دستگاه دچار مشکل میشود وفرمان از طرف برد به قطعات صادر نگردد دستگاه دچار اختلال شده وباد گرم میزند.

دقت داشته باشید که برد کولر گازی از حساسترین قطعات دستگاه محسوب میشود و در بعضی مواقع نمیتوان آنرا تعمیر کرد و باید برد نو جایگزین شود.

از علا ئم خرابی برد کولر گازی میتوان به روشن نشدن دستگاه،کار نکردن کمپرسور،باد گرم زدن کولر گازی و عدم کار کردن کنترل اشاره کرد.

بردکولرگازی

خرابی ترموستات اسپلیت

ترموستات وظیفه تنظیم دمای مورد نظر شما را در محیط دارد این قطعه با حساسیت بالایی که دارد به صورت مداوم با سنجش دمای محیط دستور خاموش و روشن شدن را به کولر گازی ارسال میکند با خراب شدن این قطعه و عدم سنجش دمای محیط و ارسال اطلاعات نادرست به کولر گازی کارکرد دستگاه دچار اختلال شده و در نتیجه دستگاه باد گرم میزند.

از علائم خرابی ترموستات میتوان به کار نکردن کمپرسور،نشان ندادن عکس العمل نسبت به تنظیماتی که انجام میدهید،یکسره کار کردن کولر گازی و سرمای بیش از حد و همچنین باد گرم زدن مداوم اشاره کرد.

کولرگازی

ظرفیت پائین کولر گازی

نکته مهمی که در هنگام خرید کولر گازی باید به آن توجه کرد ظرفیت کولر گازی است.واینکه دستگاه برای استفاده در چه متراژی خریداری شده است.

دقت داشته باشید که در بسیاری از موارد پس از اعزام سرویسکاربه محل متوجه میشویم که کولر گازی به درستی درحال کار کردن است و مشکل اصلی انتخاب اشتباه ظرفیت کولر گازی نسبت به محیطی که در آن نصب شده است چرا که دستگاه انتخاب شده توان خنک کردن آن محیط را ندارد.

برای انتخاب بهتر در خرید کولر گازی میتوانید از جدول زیر استفاده کنید

تا 17متر                                          9000

از 17 متر تا 25 متر                           12000

از 25 متر تا 35 متر                         18000

از 35 متر تا 45 متر                         24000

از 45 متر تا 70 متر                         30000

 

پیشنهاد خرید کولرگازی با کیفیت

پیشنهاد ما برای خرید کولر گازی با کیفیت،کولر گازی شرکت ایران رادیاتور است چرا که کولر گازی ایران رادیاتور ساخت ایران بوده و اولین شرکت ایرانی است که اسپلیت را تولید و در اختیار ایرانیان عزیز قرار داده است.مجهز به کمپرسورهای GMCC شرکت توشیبا همراه با گاز R410 و دارای اواپراتور و کندانسور مقاوم دربرابر خوردگی میباشد.همچنین اسپلیتهای ایران رادیاتور دارای گارانتی 5ساله کمپرسور و 18ماهه کلیه قطعات و همچنین نصب رایگان میباشد.

 

خب امیدواریم با خواندن این مقاله به سوالات شما در این رابطه پاسخ داده باشیم اگر نکته ای،نظری و یا سوالی دارید میتوانید روی کارشناسان تجهیز شوفاژ حساب کنید.ما در اسرع وقت پاسخ گوی کامنت ها و نظرات شما عزیزان خواهیم بود.همچنین اگر نیاز به خدمات سرویس کولرگازی دارید با ما در ارتباط باشید مشاورین ما به صورت رایگان در خدمت شما عزیزان خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *