پکیج

علت سرد و گرم شدن آب پکیج دیواری

پکیج نوعی سیستم گرمایشی نسل جدید به حساب می آید که برای گرم کردن محیط زندگی و گرم کردن آب مصرفی استفاده می‌شود.استفاده کنندگان از این وسیله ارزشمند گاهی از  سرد و گرم شدن آب پکیج در استفاده مداوم و یا در حمام گلایه میکنند.این مشکل میتواند دلایل متفاوتی داشته باشه که هدف ما از نگارش این مقاله پاسخ دادن به این سوالات است.در صورتی که پاسخ سوال خود را پیدا نکردید یا برای رفع مشکل نیاز به کارشناس خبره دارید میتوانید روی تجهیز شوفاژ حساب کنید.

علت سرد و گرم شدن آب پکیج دیواری میتوانید یکی از دلایل زیر باشد :

نوسان فشار آب ورودی ساختمان

یکی از دلایل سرد گرم شدن آب پکیج فشار آب است که شاید از کارکرد نادرست پمپ ساختمان باشد.در بعضی مواقع بدلیل تنظیم نبودن پمپ آب ساختمان، یا خرابی دیافراگم منبع انبساط، آب نوسان زیادی دارد و مرتبا فشار آب کم و زیاد می شود.همین مورد یکی از دلایل سرد و گرم شدن آب پکیج میباشد.کم و زیاد شدن فشار آب را به صورت چشمی هم میتوانید بررس کنید و نیازی به دستگاه خاص و فرد خبره ای نیست.ممکن است پمپ ضعیف شده باشد یا سرعت پمپ روی حالت کند تنظیم شده باشد، مخزن تحت فشار درست عمل نکند،منبع باد کافی نداشته باشد و  یا خرابی رله پمپ باشد که باید بررسی کنید.در این مورد اگر خودتان از پمپ آب چیزی بلد هستید شاید به کارتان بیاید و اینجا جایی هست که باید خودتان دست به کار شوید یا در صورت لزوم باید با سرویسکار پمپ آب تماس بگیرید. اگر باز هم مشکل سرد و گرم شدن اب پکیج برطرف نشد میتوانید به سرویسکار پکیج تجهیز شوفاژ زنگ بزنید .

جرم گرفتن مبدل عامل اصلی سرد و گرم شدن آب

یکی از مهمترین علتها در مورد سرد و گرم شدن پکیج،رسوب قسمتی از مبدل است که آب مصرفی از آن عبور میکند.در پکیج‌های دو مبدل، معمولا با توجه به میزان رسوب آب هر چند وقت یک بار مبدل ثانویه رسوب می‌گیرد که باید رسوب زدایی شود و یا مبدل اولیه پکیج جرم گرفته که باید آن هم رسوب زدایی شود.این مورد در دستگاهای دومبدل اتفاق می‌افتد.جرم گرفتن مبدل اولیه باعث سرد و گرم شدن آب می‌شود.راه حل رفع این مشکل این گونه است که باید با استفاده از اسید تمیز شود که نیازمند حضور یک متخصص است.

خرابی سنسور آب گرم مصرفی NTC

از دیگر علت سرد و گرم شدن آب پکیج سنسور آب گرم  NTCاست. سنسور آب گرم یا همان ntc یک مقاومت متغیر با دما است که دمای آب گرم مصرفی را حس می کند و به برد پکیج اعلام می کند.سنسور آب گرم یکی از قطعات مهم در پکیج است که وظیفه گرم کردن آب ورودی را دارد.در صورت خراب شدن این قطعه باید تعویض شود.با خراب شدن این سنسور دمای اندازه گیری شده به صورت اشتباه اعلام می‌شود و همین امر باعث سرد و گرم شدن آب پکیج می‌شود.در صورت خراب شدن این سنسور که به ندرت پیش می‌آید باید آن را تعویض کنید. کار ترمیستور یا همان ntc اعلام دمای اب به برد است و اگر این مقدار اشتباه به برد اعلام  شود آب پکیج سرد و گرم  می‌شود .حرارت آب سریع بالا می‌رود و سنسور  ntc آب گرم مصرفی فرمان قطع شعله را می‌دهد.

فلومتر یا فلوسوئیچ مشکل دارد

یکی دیگر از علت سرد گرم شدن آب پکیج خرابی فلومتر می‌باشد.در دستگاه‌هایی که فلومتر درون آن‌ها وجود دارد در صورت خراب بودن فلومتر مقدار آب جا به جا شده در یک مکان و مدت زمان معلوم به صورت اشتباه اعلام می‌شود و همین امر باعث سرد و گرم شدن آب پکیج خواهد شد. در برخی موارد علت سرد گرم آب پکیج خرابی فلو سوئیچ یا فلومتر است.در این صورت زمانی که آب گرم را به تنهایی باز می‌کنید متوجه خواهید شد که آب گرم است و در صورتی که آب سرد را برای ترکیب کردن با آن باز می‌کنید متوجه می‌شوید که آب به صورت کلی سرد می‌شود. زمانی که شیر آب‌گرم را باز می‌کنیم اب به خوبی گرم می‌شود اما در بعضی مواقع که  آب را با سرد مخلوط می‌کنیم.اب به جای ولرم شدن سرد می‌شود و این روند مدام تکرار می‌شود و همین علت سرد و گرم شدن آب پکیج می‌شود.در این موارد می‌شود گفت اشکال از فلوسوئیچ است.

شعله بلند

از دیگر علت سرد گرم آب پکیج شعله بلند پکیج می‌باشد.در برخی موارد شعله بلند پکیج باعث خواهد شد که آب پکیج سرد و گرم شود چرا که زمانی که شعله زیاد است آب به زودی گرم می‌شود و زمانی که آب به دمای مورد نظر می‌رسد پکیج خاموش می‌شود و پس از مدتی آب پکیج سرد خواد شد.

در صورتی که با مشکل شعله بلند یا زیاد مواجه شدید باید مقدار جریان گاز را بررسی کنید و یا شعله را تعمیر کنید.

خرابی پرشر

خرابی پرشر از دیگر علت سرد گرم آب پکیج می‌باشد که در ادامه با آن آشنا خواهید شد.پرشر وظیفه کنترل آب در سیستم پکیج را دارد که ممکن است خراب و یا قطع و وصل شود که باعث سرد و گرم شدن آب پکیج خواهد شد. در صورت مواجه با این مشکل باید قطعه معیوب تعویض شود. وجود خرابی در پرشر فن موجب می شود تا آب گرم و سرد تولید شده دچار قطع و وصل باشد.در این حالت پر فن در برخی مواقع به درستی عمل می‌ کند و گاهی به درستی عمل نمی کند. تعویض و تعمیر این قطعه بسته به میزان خرابی متفاوت است.

پرشرسنسور شوفاژ

یکی دیگر از علت سرد گرم آب پکیج خرابی سنسور شوفاژ می‌باشد.ممکن است با خود بگوید که شوفاژ چه ربطی به پکیج دارد ولی باید بدانید که هر مشکل کوچکی در شوفاژ باعث بروز اختلال در پکیج خواهد شد.پس از اینکه همه مراحل را بررسی کردید و علت سرد گرم آب پکیج آن‌ها نبودند می‌توانید سنسور شوفاژ را چک کنید که در این صورت باید سنسور را عوض کنید.

سوالات متداولی که از ما پرسیده می شود شاید برای شما هم سوال باشد :

رادیاتور ها گرم است ولی آب پکیج سرد و گرم می شود؟!

با اینکه رادیاتورهای ما گرم هست ولی آب پکیج سرد و گرم می شود یا آب مصرفی کاملاً سرد است در این موارد بیشتر علت می تواند از خرابی شیر برقی یا خرابی شیر سه طرفه باشد در واقع شیر برقی و شیر سه طرفه مسئول این هستند که حرارت را بین آب مصرفی و رادیاتور ها جابجا کنند دقت کنید که شیر سه طرفه و شیر برقی دو قطعه مجزا و مستقل هستند که با هماهنگی این دو قطعه این کار انجام می شود. شیر برقی یک قطعه برقی مکانیکی است و شیر سه طرفه یک قطعه کاملا مکانیکی است.

با اختلال در هر یک از این دو قطعه دستگاه حرارت را فقط به یکی از دو مسیر منتقل می‌کند در نتیجه شما آب مصرفی را باز می کنید ولی در واقع حرارت به سمت رادیاتور ها می رود و نتیجا آب مصرفی سرد است و در بعضی موارد سرد و گرم می شود .

آیا می توانیم مشکل سرد و گرم شدن آب پکیج رو خودمان برطرف کنیم یا نیاز است به سرویسکار زنگ بزنیم؟

در اکثر موارد سرد و گرم شدن اب پکیج کاملا تخصصی هست ولی مواردی مثل نوسان آب و خرابی پمپ و یا یکی دو مورد جزئی دیگه رو خودتان می تونید بررسی کنید.

مهمترین علت سرد و گرم شدن آب پکیج دیواری از بین همه علتها چه علتی هست؟

این مورد بستگی به نحوه استفاده از دستگاه،میزان مصرف،محیط مصرفی و … بستگی دارد.رسوب گرفتن و بخصوص رسوب مبدل ثانویه مهمترین علت سرد و گرم شدن اب پکیج هست و راه حل اسید شویی هست .

چرا آب مصرفی در حمام مرتب سرد و گرم می‌شود؟

در تمام پکیج های دیواری برای اینکه آبگرم یکنواختی داشته باشید در زمان باز بودن آب گرم شعله دستگاه به هیچ عنوان نباید خاموش شود، اگر حتی برای برای مدت کوتاهی دستگاه خاموش شود آب در حمام سرد خواهد شد، برای اینکه با دلایل سرد و گرم شدن آب پکیج آشنا شوید مقاله فوق را مطالعه کنید.

روش های پیشگیری از مشکل سرد و گرم شدن آب پکیج چیست؟ 

نصب فیلتر پلی فسفات و رسوب زدای مغناطیسی و تزریق محلول ضد رسوب و همچنین سرویس دوره ای پکیج به همراه شستشوی مبدل حرارتی باعث جلوگیری از بروز این مشکل و سایر ایرادات پکیج خواهد شد.

نکته مهم از تجهیزشوفاژ : در عیب یابی پکيج اولویت با بررسی کد خطا می‌باشد. در صورتی که کدخطایی را همراه با سرد بودن آب مصرفی مشاهده کردید قبل از هر کاری با مشاهده به لیست کدهای خطای پکیج عیب شرح داده شده را بررسی کنید و موارد فوق را فقط در زمانی که پکيج هیچ خطایی نمیداد بررسی کنید.

مجموعه تجهیز شوفاژ با داشتن کادری مجرب و دوره دیده انواع پکیج ایران رادیاتور آماده خدمت رسانی در کمترین زمان ممکن به شما مشتریان عزیز می باشد.

مرور علت های اصلی سرد و گرم شدن آب پکیج ایران رادیاتور

کاهش فشار آب ورودی

وجود جرم در مبدل اولیه

وجود ضعف در پمپ

عدم تنظیم بودن شعله پکیج

خرابی در پرشر فن

وجود مشکل در فلوسوئیچ

خرابی فلومتر

خرابی سنسور NTC

فشار آب ورودی بسیار کم است

وجود جرم در مبدل ثانویه

تعویض سنسور آب مصرف

نوسان فشار آب پکیج

سوختن شیر موتوری در پکیج دو مبدل

کلام آخر

مواردی که در این مقاله عنوان شد از مهمترین دلایل سرد و گرم شدن آب پکیج هستند.نکته مهم این است که اگر به موقع و مطابق با یک زمان بندی مشخص اقدام به سرویس پکیج دیواری خود نمایید، می توانید تا حد زیادی از بروز این گونه مشکلات پیشگیری کنید. همین طور، چنانچه بالاتر نیز عنوان شد توصیه می شود که اگر به هر علتی پکیج شما دچار مشکل در عملکرد خود شد، حتما از یک تکنسین باتجربه و متخصص تعمیرات پکیج کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *