اسپلیت

تفاوت اسپلیت و کولرگازی چیست؟ بررسی 0 تا 100

تفاوت اسپلیت و کولر گازی

یکی از پرکاربردترین وسیله هایی که در فصل گرم سال مورد استفاده قرار می گیرد، کولر است. کولر در انواع مختلف در بازار عرضه می شود که از جمله رایج ترین آنها کولر گازی و اسپلیت است. اسپلیت و کولر گازی دو سیستم خنک کننده قوی هستند که با ایجاد هوای مطبوع و خنک، هوای گرم تابستان را قابل تحمل می کنند. شاید برای شما هم این سوال پیش آید که آیا منظور از اسپلیت همان کولر گازی است یا نه؟

باید گفت که این دو دستگاه یکسان نیستند و تفاوت هایی باهم دارند که در این مقاله از سایت تجهیز شوفاژ به بررسی تفاوت اسپلیت و کولر گازی می پردازیم.

تعریفی از کولر گازی

می توان گفت کولر گازی به عنوان یک دستگاه خنک کننده به حساب می آید که از قطعاتی مانند کندانسور، مبرد، کمپرسور، سیر انبساط و اوپراتور ساخته شده است. این دستگاه هوای گرم و رطوبت هوا را از فضا می گیرد و هوای خنک و سرد را در اتاق رها می سازد. کولر گازی بر خلاف اسپلیت به صورت یک تکه است.

تعریفی از اسپلیت

نسل جدید و برتر کولر های گازی اسپلیت ها هستند که در انواع مدل های دیواری، ایستاده، توکار و سقفی به بازار عرضه می شود. از اسپلیت ها می توان در انواع فضاهای کوچک و بزرگ استفاده کرد. اسپلیت ساخته شده از دو قسمت مجزا است که یک قسمت از آن در بیرون از منزل و در فضای باز نصب می شود و دیگری در داخل اتاق قرار می گیرد. دمای اسپلیت ها قابل تنظیم بوده و از هدر رفت انرژی جلوگیری می کند.

تفاوت اسپلیت با کولر گازی چیست؟

  • اسپلیت می تواند سرما یا گرمای یکنواختی را در محیط ایجاد کند.
  • آلودگی صوتی اسپلیت ها کمتر از کولر های گازی است.
  • سرعت تولید سرمای اسپلیت از کولر گازی بیشتر است.
  • در اسپلیت امکان تولید دستگاه در اندازه های مختلف وجود دارد.
  • اسپلیت در کاهش آلودگی های هوای محیط موثر است و دارای فیلتر های ضدعفونی کننده است.
  • بین یونیت خارجی و داخلی اسپلیت امکان لوله کشی تا 15 متر وجود دارد.
  • اسپلیت باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود.

تفاوت کولر گازی و اسپلیت از نظر ویژگی های ظاهری

همانطور که اشاره کردیم اسپیلت از دو یونیت جدا از هم تشکیل شده است که از طریق لوله ای به هم وصل شده اند و این یکی از تفاوت های بین اسپلیت و کولر گازی به حساب می آید. در این دستگاه هوا ابتدا از بیرون وارد کمپرسور یونیت خارجی اسپلیت می شود و تبدیل به مایع شده و توسط دستگاه بخار کننده به هوای خنک تبدیل می شود. این هوا توسط لوله به یونیت داخلی منتقل شده و فضای داخل اتاق را خنک می کند. اسپلیت به دلیل داشتن پنل برای مکان هایی که فضای کافی دارند مناسب است در حالی  که برای مکان هایی که در آنها امکان نصب پنل وجود ندارد باید از کولر گازی ها و یا اسپلیت های ایستاده استفاده کرد.

پاکسازی و ضدعفونی کردن هوا توسط اسپلیت

از جمله تفاوت بین اسپلیت و کولر گازی ویژگی منحصر به فرد اسپلیت است که با استفاده از فیلترهایی که در آن تعبیه می شود می تواند هوای محیط را تصفیه کند و منجر به ضدعفونی شدن و تمیزی هوای محیط شود. این ویژگی به خصوص در شهرهای بزرگ و آلوده کشور می تواند مورد توجه قرار گیرد و از نظر حفظ سلامت افراد موثر باشد. فیلترها باعث حذف ذرات ریز، گرد و غبار، موی حیوانات و سایر گرده ها می شوند و اگر اسپلیت دارای فیلتر کربن فعال باشد حتی می تواند باعث حذف بوها و آلاینده های شیمیایی نیز شود. این ویژگی که در اسپلیت ها وجود دارد و تهویه و تصفیه هوا را همزمان انجام می دهد باعث شده تا اسپلیت نسبت به کولر های گازی مورد استقبال بیشتری قرار گیرد.

تفاوت اسپلیت و کولر گازی تفاوت اسپلیت و کولر گازی از لحاظ مصرف انرژی

شاید گفته شود که میزان مصرف انرژی اسپلیت بالا است اما باید بدانید که در اسپلیت هایی که بدون داکت هستند اتلاف انرژی بسیار پایین است و در داکت اسپلیت برای جلوگیری از اتلاف انرژی اگر عایق بندی درست انجام شود نسبت به کولرگازی هایی که از سیستم مرکزی استفاده می شود مصرف انرژی پایین تری خواهد داشت. به همین دلیل برای پیشگیری از اتلاف انرژی در مکان هایی که کانال کشی و لوله های طویل استفاده می شود باید از عایق بندی درست و اصولی کمک گرفت.

سرعت تولید سرمایش در اسپلیت و کولر گازی

از دیگر تفاوت های بین اسپلیت و کولر گازی سرعت تولید سرمایش است. در این مورد نیز اسپلیت نسبت به کولر گازی عملکرد بهتری دارد و از سرعت تولید سرمایش بهتری برخوردار است. اگر خرید اسپلیت از برندهای معروف و با کیفیت صورت گیرد موتور قدرتمند نصب شده در اسپلیت باعث می شود تا پرتاب باد خنک در جهت های مختلف و با سرعت زیادی انجام شود. به همین دلیل اسپلیت ها نسبت به کولر گازی ها سرعت سرمایش بالاتری دارند.

فرق اسپلیت و کولر گازی در میزان تولید صدا

از آنجا که اسپلیت ها نسل جدیدی از کولرگازی ها هستند سعی شده است تا از نظر میزان تولید صدا کمترین آلودگی صوتی را داشته باشند. بنابراین می توان این مورد را نیز جزو تفاوت های اسپلیت و کولرگازی دانست که بسیار مهم است. از آنجایی که در روزهای گرم سال به صورت مداوم از کولر استفاده می شود باید از دستگاهی که کمترین سر و صدا و بیشترین بازدهی را دارد استفاده کرد. هرچند که کولر گازی نسبت به کولر آبی صدای کمتری دارد اما کولر های اسپلیت بدون ایجاد صدا و با داشتن عملکردی بهتر در ایجاد تهویه و کاهش دمای اتاق به عنوان دستگاه خنک کننده ایده آل در نظر گرفته می شود.

اسپلیت و توانایی تولید گرمایش

یکی از ویژگی هایی که در اسپلیت وجود دارد توانایی تولید گرما در فصول سرد سال است. این توانایی در کولرهای گازی وجود ندارد به همین دلیل از تفاوت های بین این دو دستگاه به حساب می آید. با اسپلیت می توان در کمترین زمان دمای محیط را گرم ساخت بدون اینکه نیاز به سیستم گرمایشی دیگری باشد.

تفاوت اسپلیت و کولر گازی فرق اسپلیت و کولر گازی در خرید، تعمیر و نگهداری

همانطور که اشاره کردیم اسپلیت دارای فیلترهایی است که فرآیند تصفیه و ضدعفونی کردن هوا را برعهده دارند این فیلترها قابل شستشو هستند و برای داشتن هوایی مطبوع و تمیز شستشو یا تعویض آنها الزامی است، بنابراین نسبت به کولر گازی نگهداری و مراقبت بیشتری می خواهد.

همچنین هزینه نصب و خرید اسپلیت نسبت به کولر های گازی بیشتر است. اسپلیت برای نصب نیاز به لوله کشی بین یونیت خارجی و داخلی دارد که هر چه مسافت لوله کشی طولانی تر باشد هزینه ها نیز بیشتر خواهد شد. از این رو هزینه های خرید و نصب اسپلیت همواره از کولر گازی بالاتر است اما با توجه به مزیت هایی که اسپلیت دارد خرید آن را مقرون به صرفه تر از کولر گازی کرده است.

تنوع بالای اسپلیت

اسپلیت ها بر خلاف کولر های گازی از تنوع بالایی برخوردار هستند و از نظر شکل ظاهری بسیار شکیل و متنوع هستند. اسپلیت ها با توجه به نیاز افراد در سایزها و قدرت های متفاوتی تولید شده است به همین دلیل با توجه به متراژ اتاق، میزان پرتاب باد، نحوه نصب و نوع کاربرد اسپلیت مناسب با آن ساخته شده است. این موضوع یکی از تفاوت های بین اسپلیت و کولر گازی نیز به حساب می آید. از جمله انواع اسپلیت می توان موارد زیر را نام برد.

  1. اسپلیت دیواری: این اسپلیت را می توان در فضاهای کوچک نصب کرد و از جریان هوای سرد آن در روزهای گرم استفاده کرد. یونیت داخلی این اسپلیت بر روی دیوار اتاق نصب می شود.
  2. داکت اسپلیت: در این مدل از اسپلیت همانند اسپلیت دیواری یونیت خارجی در قسمت بیرونی اتاق و فضای باز نصب می شود اما یونیت داخلی در دیوار کاذب یا سقف کار گذاشته می شود هچنین می توان در این مدل چندین دریچه در قسمت های مختلف فضا نصب کرد. سیستم کانال کشی در داکت اسپلیت ها برای جلوگیری از تلف شدن انرژی و تولید سر و صدا باید به درستی عایق بندی شود.
  3. اسپلیت ایستاده: همانطور که گفتیم اسپلیت ها از نظر ظاهری بسیار متنوع هستند و از این لحاظ با کولر گازی متفاوت هستند. از انواع دیگر اسپلیت که مانند یخچال به صورت ایستاده است، اسپلیت ایستاده نامیده می شود. این اسپلیت دارای فن بزرگ بوده و قدرت پرتاب باد بالایی دارد از این رو برای فضاهای بزرگ مثل سالن ها، مساجد، کتابخانه، بیمارستان و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. پرتابل: این اسپلیت به صورت یک تکه است و یونیت خارجی و داخلی آن باهم ادغام شده است به همین دلیل به راحتی قابل حمل و جابجایی است. اسپلیت پرتابل به دلیل داشتن ابعادی کوچک برای مکان هایی که متراژ پایینی دارند و همچنین قابلیت نصب اسپلیت های دیواری و ایستاده در آنها وجود ندارد استفاده می شود. این کولرگازی قیمت مناسبی نیز دارد و نصب آن راحت بوده و نیازی به لوله کشی نیست.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت تجهیز شوفاژ سعی کردیم تفاوت های اسپلیت و کولرگازی را بیان کنیم تا با نحوه عملکرد هر کدام آشنا شوید و خریدی مناسب داشته باشید. بهتر است برای آگاهی بیشتر و خریدی متناسب با فضا و کاربردی که از کولر می خواهید با کارشناسان مجرب در این زمینه مشورت کنید. برای این منظور می توانید با شماره های موجود در سایت تجهیز شوفاژ تماس بگیرید و مناسب ترین کولرگازی با مقرون به صرفه ترین قیمت را تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =